یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 82499

کف پا یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن و حاوی ۲۸ استخوان، مفصل های متعدد، عضلات، تاندون ها و رباط است. درد کف پا اغلب به علت عملکرد نامناسب پا به وجود می آید. استفاده از کفش نامناسب می تواند مشکل را بدتر کند.

وقتی پاها با ما سخن می گویند
سلامت نیوز : کف پا یکی از پیچیده ترین قسمت های بدن و حاوی ۲۸ استخوان، مفصل های متعدد، عضلات، تاندون ها و رباط است. درد کف پا اغلب به علت عملکرد نامناسب پا به وجود می آید. استفاده از کفش نامناسب می تواند مشکل را بدتر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در این مطلب اطلاعاتی درباره کف پا و درد آن آمده است که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

احساس سردی در کف پا

اگر انگشتان پا همیشه سرد است، یک علت آن می تواند جریان ضعیف خون باشد. این مشکل ناشی از استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا بیماری قلبی است. آسیب دیدگی اعصاب یا دیابت کنترل نشده نیز باعث سردی کف پا می شود. علل احتمالی دیگر نیز می تواند شامل کم خونی یا کم کاری تیروئید باشد.

درد کف پا

اگر علت پادرد،استفاده از کفش پاشنه بلند نباشد، ممکن است این درد ناشی از ترک استخوان باشد. علت احتمالی دیگر، انجام ورزش سنگین یا طولانی مدت از جمله ورزش دو است.

انگشتان قرمز، سفید یا آبی رنگ

بیماری «رینودز» باعث تغییر رنگ انگشتان از سفید به آبی، قرمز و سپس به رنگ طبیعی خود می شود. تنگ شدن ناگهانی رگ ها که «وازواسپاسم» نام دارد، علت این امر است. استرس یا تغییر دما در ایجاد «وازواسپاسم» نقش دارد. بیماری رینودز ممکن است با آرتریت روماتوئید، مشکلات تیروئید و سندروم شوگرن ارتباط داشته باشد.

پاشنه درد

شایع ترین علت پاشنه درد، خار پاشنه است. بیشترین درد ، اول صبح است که با بلند شدن روی پا فشار می آید. آرتریت، افراط در ورزش و استفاده از کفش های نامناسب در بروز خار پاشنه نقش دارد. عللی که چندان شایع نیست شامل عفونت استخوان، تومور، شکستگی و... است.

کشیده شدن پا (کف پا)

گاه اولین نشانه بروز یک مشکل هنگام راه رفتن آشکار می شود. فرد هنگام راه رفتن پاهایش را با فاصله از هم برمی دارد یا این که پاها را کمی می کشد. علت می تواند از دست دادن تدریجی حس در کف پا باشد که بر اثر آسیب دیدن عصب پیرامونی رخ می دهد. تقریباً  ۳۰درصد این موارد ناشی از بیماری دیابت است. آسیب دیدگی عصب می تواند بر اثر عفونت، کمبود ویتامین و مصرف مشروبات الکلی باشد. در بسیاری از موارد نیز علت آسیب دیدگی عصبی مشخص نیست.

انگشتان و ناخن پا چمبری شکل

در این اختلال، شکل انگشتان پا و اغلب انگشتان دست تغییر پیدا می کند. ناخن ها در قسمت بالا گردتر است و به سمت پایین انحنا می یابد. شایع ترین علت این اختلال، بیماری ریه است. اما بیماری قلبی، کبدی و اختلالات گوارشی یا برخی عفونت ها نیز می تواند در بروز آن دخیل باشد. گاهی بروز این نقص بدون هیچ گونه علت در خانواده ها دیده می شود.

ورم پا

ورم پا یا به علت سرپا بودن به مدت طولانی یا بر اثر یک پرواز طولانی به ویژه در زنان باردار ایجاد می شود و موقتی است. اما در غیر این صورت پاهای متورم می تواند نشانه بیماری باشد. علت آن گاه ناشی از گردش خون ضعیف یا مشکل سیستم لنفاوی است. اختلال کلیوی یا تیروئید کم کار نیز می تواند از علل دیگر ورم باشد. در صورتی که ورم پایتان موقتی نیست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سوزش پا

سوزش پا بین بیماران دیابتی که دچار آسیب دیدگی عصب پیرامونی هستند، شایع است. کمبود ویتامین B، بیماری مزمن کلیوی، گردش خون ضعیف در پاها و کف پا و عفونت قارچی پا نیز، سوزش کف پا ایجاد می کند.

زخم هایی که التیام پیدا نمی کند

زخم هایی که التیام پیدا نمی کند، از جمله علایم هشداردهنده دیابت است. دیابت می تواند گردش خون و التیام زخم را با مشکل روبه رو کند بنابراین حتی یک تاول می تواند به یک زخم مشکل زا تبدیل شود زیرا این زخم ها مستعد عفونت است. بیماران دیابتی باید هر روز پاهای خود را بشویند و خشک کنند. همچنین التیام کند زخم ها ممکن است بر اثر گردش ضعیف به علت بیماری رگ های پیرامونی باشد.

احساس درد در انگشت بزرگ پا

نقرس عمده ترین علت درد ناگهانی در مفصل انگشت بزرگ پاست که همراه با ورم و قرمزی است.آرتروز نیز علت دیگر درد و ورم است. اگر مفصل ها سفت باشد، انگشت بزرگ پا سفت می شود. آسیب دیدگی بافت های پیوندی بین کف پا و یکی از انگشتان اغلب در ورزشکاران به ویژه آن هایی که روی زمین سفت کار می کنند، دیده می شود.

خارش پا

خارش پا و پوسته پوسته شدن پوست در مواردی بر اثر عفونت قارچی است که در مردان بین ۲۰تا ۴۰ سال شایع است. واکنش به ماده شیمیایی و محصولات بهداشتی پوست نیز می تواند خارش، قرمزی و خشکی پوست به وجود بیاورد. اگر پوست پا که با علایم خارش همراه است ضخیم باشد، این امر می تواند علامت «پسوریازیس» باشد که واکنش بیش از حد سیستم ایمنی است.

پای پنجه شکل

نقص پا می تواند بر اثر تنگ بودن کفش یا ابتلا به بیماری که به عصب آسیب می رساند مانند دیابت، یا اختلال عصبی دیگر باشد. انگشتان پا از سمت برآمدگی پا به سمت بالا شکل گرفته و از مفصل به سمت پایین انحنا می یابد، در نتیجه به شکل پنجه درمی آید. گاهی انگشتان پا به ورزش و حرکت های کششی واکنش نشان می دهد.

اسپاسم

درد ناگهانی در پا علامت اسپاسم یا گرفتگی عضله است که چند دقیقه ادامه دارد. افراط در کار و خستگی مفرط عضله از علل شایع این امر است. علل دیگر شامل گردش خون ضعیف، کمبود آب،تعادل نداشتن میزان پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا ویتامین D در بدن است. تغییر در میزان هورمون هنگام بارداری یا به علت اختلال تیروئید نیز در این امر نقش دارد. در صورت مکرر بودن اسپاسم ها به پزشک مراجعه کنید. ورزش های تقویتی می تواند در رفع خستگی مفرط عضله موثر واقع شود.

لکه های تیره روی پا

در اغلب موارد بروز سرطان پوست به نور مستقیم آفتاب ارتباط داده می شود. به همین دلیل ممکن است لکه های غیرطبیعی در پا را جدی تلقی نکنیم. این در حالی است که ملانوما، خطرناک ترین نوع سرطان پوست می تواند در قسمت هایی از بدن ظاهر شود که همیشه در معرض نور خورشید قرار نمی گیرد. ملانوما می تواند زیر ناخن به شکل لکه سیاه ظاهر شود.

ناخن های زرد انگشتان پا

ناخن های انگشتان پا چیزهای زیادی را در مورد سلامت کلی پا نشان می دهد. در اغلب موارد عفونت قارچی باعث ضخیم شدن ناخن انگشتان پا می شود. ناخن های زرد و ضخیم می تواند نشانه بیماری نهفته مانند ورم مربوط به سیستم لنفاوی، مشکل ریه یا آرتریت روماتوئید باشد.

ناخن های قاشقی شکل

گاهی آسیب دیدن ناخن یا قرار گرفتن مکرر درمعرض موادی مانند بنزین می تواند باعث تغییر شکل ناخن و تورفتگی آن شود. هر چند که کمبود آهن نیز می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

ناخن های سفید

در مواردی آسیب دیدگی ناخن یا بروز برخی بیماری ها باعث سفید شدن ناخن ها می شود. اگر تمام یا بخشی از ناخن از بستر ناخن جدا شود، ظاهر سفید به خود می گیرد و می تواند بر اثر آسیب دیدگی، عفونت ناخن یا پسوریازیس باشد. این علامت می تواند نشانه بیماری های جدی تر مانند بیماری کبد، سکته قلبی یا دیابت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha