سلامت نیوز : این روزها كه موضوع نقش لاستیك در تصادفات جاده‌یی بحث‌برانگیز شده، اظهارات مختلفی نیز از سوی كارشناسان به گوش می‌رسد. از جمله اینكه مدیر بهره‌برداری مراكز معاینه فنی تهران گفته است: چهار درصد از خودروهایی كه سال گذشته برای تست معاینه فنی مراجعه كرده‌اند از سلامت لاستیك مردود شدند كه با تعمیم این رقم به كل خودروها می‌توان پیش‌بینی كرد كه حدود 100 هزار خودرو لاستیك معیوب داشته و پتانسیل ایجاد فاجعه و تصادف پرخطر دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ واقعیت این است كه در بازار لوازم خودرو، لاستیك از افزایش نسبی قیمت در سال جاری برخوردار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین روی قیمت لاستیك از ابتدای سال 92 تاكنون، دست كم 10 درصد افزوده شده است. با این حساب، چندان بیراه نیست اگر بخش زیادی از تصادفات را تقصیر فرسودگی لاستیك بدانیم.

بررسی قیمت‌ برخی از انواع لاستیك‌های خودروی سواری كه در بازار وجود دارد، نشان‌دهنده این است كه از ابتدای امسال تاكنون، برخی از انواع لاستیك سواری، تا نزدیك 40 درصد رشد داشته و به طور متوسط، میانگین 10 درصدی رشد در انواع لاستیك خودروی سواری، از ابتدای امسال مشاهده می‌شود.

شاید اصلی‌ترین دلیل عدم توجه به فرسودگی فزاینده لاستیك‌ها در كشور نیز همین رشد سریع و بدون قاعده نرخ لاستیك در كشور است. این نقص در حالی باعث تصادفات فراوان در كشور می‌شود كه با یك معاینه ساده لاستیك‌ها، قابل مشاهده است. از سوی دیگر، كاركرد لاستیك‌های موجود در بازار، اسما كمتر از 70 هزار كیلومتر است، ولی زمانی كه لاستیك دور رینگ سوار شد، تا در یك سانحه، باعث بروز مشكل نشود یا پنچرگیر، جوابش نكند، همچنان خواهد چرخید، جواب «چرای» آن نیز پیداست: مشكلات اقتصادی، مجال تعویض لاستیك به موقع را به مردم نمی‌دهد.

با این حال، در معاینات فنی سالانه خودروها نیز تست لاستیك، یكی از فاكتورهای سنجش سلامت و ایمنی خودرو برای تردد است. كارشناسان مختلف بارها هشدار داده‌اند در ایران، سیستم دقیق و قابل استناد معاینه فنی وجود ندارد، رانندگان و مالكان خودرو، به ویژه خودروهای سنگین با مراجعه به برخی از مسوولان مراكز معاینه فنی و با پرداخت مبلغ اندكی، بدون اینكه خودروی خود را برای آزمایش در اختیار این مراكز قرار دهند، گواهی سلامت و معاینه فنی را دریافت می‌كنند. این در حالی است كه مراكز مكانیزه معاینه فنی در همه جای دنیا به عنوان تنها اهرم حاكمیتی و نظارتی موظفند خودروها را مورد كنترل و بازبینی قرار دهند. چندی پیش، رییس سازمان پایانه‌ها و پارك‌سوارهای شهرداری تهران به «اعتماد» گفت به جز مراكز معاینه فنی وابسته به شهرداری در تهران، سایر مراكز، بدون نظارت رها شده‌اند و نمی‌توان به برگه معاینه فنی صادر شده از آنها اعتماد كرد.

محمدرضا حاجی بیگی، هفته گذشته نیز با اشاره به سوانح متعدد تركیدن لاستیك خودروهای مختلف در جاده‌های كشور، گفته بود: «عامل اصلی بخشی از حوادث ناگوار در جاده‌های كشور، كم‌توجهی به نقص فنی خودروهاست و چگونگی فعالیت برخی مراكز معاینه فنی و كیفیت خودروها، حكایتگر این است كه بسیاری از رانندگان یا صاحبان اتوبوس‌ها بدون مراجعه به مراكز معاینه فنی و به‌شیوه‌یی نادرست، برگه معاینه صوری دریافت می‌كنند و مسوولان ذی‌ربط هم با وجود پیگیری‌های مكرر، بر عملكرد این مراكز نظارتی ندارند.»

رییس هیات‌مدیره اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های كشور پیش از این نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید كرده بود در شرایط فعلی، رانندگان و صاحبان خودروها ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه برای رفع نقص خودروی خود، هزینه‌یی را جهت دریافت برگ معاینه صوری خرج كنند، ولی این روش، در نهایت، جان آنها و سایر هموطنان را به خطر می‌اندازد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود كه همچنان شهروندان به خاطر فرسودگی لاستیك‌ها و تركیدن لاستیك، حین تردد خودروها، دچار سانحه می‌شوند. فاجعه‌بار‌ترین تصادف امسال نیز مربوط به تركیدن لاستیك است. شامگاه دوشنبه 18 شهریور ماه امسال تصادف دو اتوبوس با یكدیگر در اتوبان قم - تهران منجر به كشته شدن بیش از 40 نفر شد. هر چند تاكنون به صورت رسمی دلیل اصلی این سانحه اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌هایی درباره نقص فنی در اتوبوس یا لاستیك اتوبوس مطرح شده است. دیروز نیز در حادثه مشابهی كه خوشبختانه تلفات نداشت یك اتوبوس اسكانیا به دلیل تركیدگی مجدد لاستیك جلو در آزادراه تهران – قم دچار سانحه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha