یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 82506
سلامت نیوز : حالا که روز به روز به فصل برگ ریزان نزدیک تر می شویم و بوی پاییز و خنکای دلنشین آن بیشتر استشمام می شود، بد نیست که به سراغ لباس های پاییزی خود برویم و قبل از آن که وارد فصل پاییز شویم، آن را برای پوشش پاییزی مان آماده کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ همان طور که می دانید لباس های پشمی بخش زیادی از پوشش پاییزی و زمستانی ما را تشکیل می دهد که مراقبت، شست و شو و نگهداری از آن قلق های خاصی دارد. در این مطلب می خواهیم شما را با راه های نگهداری، شست و شو و مراقبت از لباس های پشمی آشنا کنیم.

شست  و شو

تبیان نوشت: لباس های  پشمی  را هیچ  گاه  در ماشین  لباسشویی  نیندازید. طبق  علایم  راهنمای  لباس  که  معمولاً در قسمت  داخلی  آن  دوخته  می  شود، این  گونه  لباس ها را با دست  و در آبی  با دمای  40 درجه  سانتیگراد بشویید. همچنین اگر آن را در آب  ولرم  که محتوی یک  قاشق  گلیسرین  است، آبکشی  کنید، نرم  و لطیف  می  شود و باعث  خارش  پوست  بدن  نیز نخواهد شد. البته اگر لباس پشمی که مورد استفاده قرار می دهید دارای بافتی زمخت و محکم است آن را می توانید با ماشین لباس شویی بشویید، فقط باید دمای ماشین لباس شویی را روی درجه پایین قرار دهید تا بعد از شست و شو بافت لباس از حالت معمول خارج نشود، علاوه بر این که لباس شویی را در درجه پایین قرار می دهید باید برنامه شست و شو را روی لباس های ظریف و حساس قرار دهید تا ماشین لباس شویی بیش از حد لباس را نشوید .

خشک  کردن

لباس های  پشمی  را روی  بخاری، شوفاژ یا بند رخت  در آفتاب  رها نکنید. همچنین  از خشک  کردن  آن در ماشین  خشک  کن نیز  بپرهیزید. این  لباس ها را بر سطحی  صاف  و تمیز پهن  کنید تا در هوای  اتاق  خشک  شود.

می  توانید یک  پارچه  کتانی  سفید را روی  سینی  پهن  کنید و لباس  پشمی  را روی  آن  بگذارید تا خشک  شود. برای خشک کردن لباس های پشمی راه های مختلفی وجود دارد. در میان علایمی که روی برچسب لباس ها دوخته می شود، کادر مشکی مربع شکل نشانه خشک کردن لباس است و علامت داخل این مربع نحوه خشک کردن را نشان می دهد و هنگامی که در فضای داخل این کادر خطی مشکی رنگ به حالت افقی وجود داشته باشد، به معنای این است که لباس مورد نظر باید روی سطحی صاف پهن و خشک شود. این روش برای اغلب لباس های بافتنی، به خصوص با مواد اولیه پشم توصیه می شود؛ زیرا در صورت آویختن اغلب لباس های بافتنی روی بند رخت و به حالت معمول قسمت های آویزان شده از لباس کش می آید و به همان طریق نیز خشک می شود.

نکته ۱) برای خروج آب حاصل از آبکشی پیش از مرحله پهن کردن روش بهتر دیگری نیز وجود دارد. حوله ای بزرگ را به صورت دولا روی سطحی مانند سینی پهن کنید و لباس بافتنی را پس از این که تنها ده دقیقه درون یک سبد قرار دادید روی آن حوله به حالت صاف و با کمی تا کردن (با توجه به ابعاد حوله) پهن کنید.سپس از قسمت پایین، حوله را به همراه لباس به صورت لوله درآورید و تا انتهای لباس لوله کنید. به این صورت آب باقی مانده در میان بافت های لباس به حوله منتقل می شود و سپس آن را روی سطحی صاف به همان روش یاد شده پهن کنید تا به طور کامل خشک شود.

نکته 2) هرگز لباس پشمی به خصوص سفید رنگ را در معرض نور خورشید خشک نکنید. نور خورشید روی لباس های پشمی سفید هاله ای زردرنگ ایجاد می کند. به جای این کار لباس را پس از آبکشی و خروج آب اضافی تا کنید و داخل کیسه ای به مدت یک ساعت و نیم در فریزر قرار دهید. سرما در اینجا نقش سفیدکننده را ایفا خواهد کرد.

اتو کردن

بهترین  روش  برای  برطرف  کردن  چروک  لباس های  پشمی  این  است  که  آن ها را در بخار حمام  قرار دهید تا چروک ها برطرف  شود. اگر مجبور شدید لباسی  را اتو کنید، پارچه  ای  نمدار روی  آن  پهن  کنید و با قرار دادن  اتو روی  درجه متوسط، لباس  را به  آرامی  اتو بزنید. اتو را مستقیماً روی  لباس  نکشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha