یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 82510
سلامت نیوز : بدون شک کم نیستند افرادی که از راه آشپزی امرارمعاش می‌کنند؛ از سرآشپز و کمک‌آشپز گرفته تا آشپزهای معمولی و کارگران آشپزخانه که هر کدام وظیفه‌ای را به عهده دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته شاید در نگاه اول آشپزی کاری لذتبخش و فانتزی محسوب شود، اما در مقیاس بزرگ تر به هیچ وجه این طور نیست و نمی توان آسیب های شغلی آن را نادیده گرفت.

امان از سوختگی

حرارت و خطر سوختگی اولین خطری است که سلامت آشپزها را تهدید می کند. به عنوان مثال آشپزی که پیوسته با دیگ های داغ برنج و خورشت، روغن گداخته، دمای بالای فر و... سروکار دارد، بارها در معرض سوختگی قرار می گیرد و در صورتی که ایمنی را رعایت نکند، دچار آسیب های شدیدی خواهد شد.

اگر دچار سوختگی شدید...

بد نیست بدانید در طب سنتی، راهکارهایی برای درمان سوختگی و از بین رفتن جای آن روی پوست وجود دارد که از آنها می توان به مالیدن مخلوط ماست و شیر یا سفیده تخم مرغ به تنهایی یا مخلوط شده با روغن زیتون یا مالیدن مخلوط روغن زیتون با نمک روی محل سوختگی اشاره کرد.

چاقو علیه سلامت

بریدگی دست با چاقوهای تیز آشپزی مشکل دیگری است که سلامت آشپزها را به خطر می اندازد به طوری که متاسفانه گاهی به قطع شدن انگشت فرد هم منجر می شود.

به همین دلیل به افرادی که در آشپزخانه کار می کنند، توصیه می شود هنگام کار دستکش های مخصوص (پارچه ای ضخیم و بلند برای پیشگیری از سوختگی و انواع پلاستیکی هنگام کار با چاقو، رنده و دیگر ابزارهای برنده) بپوشند.

بسیاری از افراد هنگام تماس با بعضی از مواد غذایی مثل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، پنیر، ادویه ها و... دچار حساسیت های شدید پوستی می شوند که با قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن دست ها بروز می کند.

همچنین نوعی درماتیت (ضایعه پوستی) در کارگران آشپزخانه شیوع دارد که در آن انتهای انگشتان و کنار ناخن ها دچار التهاب می شود، ناخن ها به زرد یا قهوه ای تغییر رنگ می دهد و ظاهری ضخیم و خط خطی پیدا می کند، اما نکته مهم این است که استفاده از دستکش های یک بار مصرف، هم بهداشتی است و هم مانع از بروز این مشکلات پوستی خواهد شد.

چشیدن مداوم مزه غذاها و ریزه خواری از عواملی است که در طولانی مدت، اضافه وزن بیشتر آشپزها را رقم می زند. این در حالی است که چاقی، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی ـ عروقی را به همراه دارد.

از کمردرد غافل نشوید

ایستادن و نشستن های طولانی مدت، خم شدن گردن به سمت پایین و بلند کردن دیگ های سنگین از عواملی است که باعث بروز کمردرد، آرتروز و حتی واریس می شود بنابراین هنگام کار از قرار گرفتن در شرایط بدنی ثابت خودداری کنید و نرمش های ساده در فواصل کاری را دست کم نگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha