سلامت نیوز : هنوز خیلی‌ها لبنیات فله‌ای را به بسته‌بندی و پاستوریزه ترجیح می‌دهند و لبنیات پرچرب مانند ماست و پنیر خامه‌ای را مرغوب‌تر می‌دانند غافل از اینکه لبنیات پاستوریزه و کم‌چرب بهترین انتخاب است.

مینا کاویانی در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین نکته در خرید شیر و فرآورده‌های لبنی توجه به تاریخ تولید و انقضای محصول است. در عین حال توصیه می‌شود افراد از خرید فله‌ای شیر، کشک و پنیر بپرهیزند و تا حد ممکن از انواع بسته‌بندی و استاندارد آن استفاده کنند.

وی در مورد علت این موضوع گفت: ممکن است میکروب‌های بیماری‌زا در انواع فله‌ای زیاد باشد که خود به بروز بیماری‌هایی مانند تب مالت کمک می‌کند.

کاویانی گفت: معمولاً هنگام خرید با عناوینی مانند هموژنیزه، پاستوریزه یا استرلیزه روی فرآورده‌های لبنی به‌ویژه شیر روبه‌رو می‌شویم که هر یک تعریف خاص خود را دارد. شیرهای استرلیزه معمولا به اندازه‌ای حرارت داده می‌شوند که تمام میکروب‌های آن اعم از بیماری‌زا و غیر بیماری‌زا از بین می‌رود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه شیرهای پاستوریزه معمولا در درجه‌ای حرارت داده می‌شوند که میکروب‌های بیماری‌زا در آن از بین می‌روند و شیرهای هموژنیزه در فرآیندی سبب می‌شود که سرشیر و چربی در سطح شیر به طور یکنواخت پخش شود.

وی به تمام افراد بزرگسال توصیه کرد تا مصرف شیر و لبنیات کم چرب را در دستور غذایی خود قرار دهند و افزود: در اکثر محصولات کم چرب و یا پر چرب بودن قید شده اما محصولات لبنی که بین نیم تا 5/1 درصد چربی داشته باشند، کم چرب و 3 تا 5/3 درصد پرچرب محسوب می‌شوند.

کاویانی در مورد مصرف شیر گفت: شیرهای پاستوریزه و بسته‌بندی نیازی به جوشاندن ندارند به شرط آنکه تاریخ انقضای آن نگذشته باشد و در صورتی که افراد به سالم بودن شیر بسته بندی شک کردند می‌توانند با جوشاندن و ظاهر شیر مطمئن شوند. چرا که پروتئین‌های شیر فاسد از هم جدا می‌شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت توصیه کرد تا هیچگاه شیری که از بطری خارج می‌شود را دوباره به پاکت برنگردانید و جداگانه در ظرفی در یخچال نگهداری شود.

وی همچنین مصرف دوغ خانگی را برای افرادی که دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، توصیه کرد و گفت:‌ از نظر خاصیت غذایی می‌توان دو لیوان دوغ را معادل یک لیوان شیر در نظر گرفت.

وی همچنین در مورد مصرف کشک گفت:‌ برخی از کشک برای تزئین آش استفاده می‌کنند اما توصیه می‌شود حتی کشک پاستوریزه را با کمی آب رقیق کرده و بجوشانند و سپس برای تزیین آش استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه خوردن پنیر خامه‌ای و پرچرب را توصیه نکرد و گفت: افرادی که تمایل به خوردن پنیر لیقوان و فله‌ای دارند دقت کنند که خطر وجود میکروب در پنیرهای فله‌ای وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha