سلامت نیوز : رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری گرگان با انتقاد از نبود تناسب بین ورودی و خروجی نیروی پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: متأسفانه امروزه در برخی مراکز بهداشتی و درمانی پرستاران مجبورند به دلیل حذف بهیاران و کمک بهیاران وظایف آنها را نیز به گردن بگیرند.

محمد مهدی بطیار در گفت و گو با نظام پرستاری میزان خروجی پرستاران را متناسب با جذب نیرو در این حوزه ندانست و افزود: بر اساس مصوبات قرار بود که دانشگاه های علوم پزشکی به میزان خروجی نیرو پرستار، جذب نیرو داشته باشند اما این امر در بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی عملیاتی نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی گلستان که بنده مشغول هستم، امسال در حدود 90 پرستار خروجی داشتیم ولی جایگزین نشد و حتی به رغم داشتن مجوز جذب نیروهای قراردادی نیز برای جذب نیرو با مشکل مواجهیم و متأسفانه این مسئله به چالشی جدی در نظام سلامت تبدیل شده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری گرگان، این عدم تعادل در ورودی و خروجی پرستاران را فشار مضاعف بر پرستاران فعال در سیستم بهداشت و درمان خواند و گفت: این مسئله در کنار افتتاح بیمارستانهای جدید و راه اندازی بخش های جدید و تخصص های مختلفی که هر روز اضافه می شود، بار کاری نیروی پرستاری را چند برابر می کند در حالی که برعکس این سیر فزاینده ما به جای افزایش نیرو شاهد کاهش کادر پرستاری هستیم.

وی با انتقاد از حذف کمک بهیاران و بهیاران افزود: با حذف این نیروها از سیستم در حقیقت کارهای غیر مرتبط با حرفه پرستاری نیز به دوش کادر پرستاری واگذار شده به عبارتی الان پرستار علاوه بر کار بالین باید کارهای کمک بهیار و بهیار را هم که کارش نیست به گردن بگیرد.

بطیار ادامه داد: تمام این مشکلات موجب شده که همکاران ما از بالین دور شده و به سایر بخش های نظام سلامت سوق داده شوند یا اصلاً وارد این حرفه نشوند و به مشاغل غیر مرتبط ورود کنند که با توجه به کمبود شدید نیروی پرستار در نظام بهداشت و درمان کشور این فرایند به هیچ عنوان به مصلحت نیست و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha