یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 82529

سلامت نیوز : کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: در بیماران دیابتی، افزایش کلسترول بد خون، موجب بسته شدن رگ‌ها و بیماری قلبی عروقی می‌شود.

دکتر شهین یاراحمدی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: افراد دیابتی باید برای پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق چربی خون را کاهش دهند.

وی گفت: کلسترول که نوعی چربی است در پیدایش و گسترش تصلب شرایین نقش مهمی دارد زیرا می‌تواند در دیواره رگ‌ها رسوب کند و همراه با عوامل دیگر به تنگی و بسته شدن سرخرگ ها بینجامد.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: کلسترول دو نوع مهم دارد یکی کلسترول بد (LDL) که موجب بسته شدن رگ‌ها و بیماری قلبی عروقی می‌شود و نوع دوم کلسترول خوب (HDL) که کلسترول اضافی بدن را از بافت‌ها خارج می‌کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

دکتر یاراحمدی گفت: نوعی از کلسترول که باید غلظت کمی در خون داشته باشد، همان نوع «بد» یا LDL است که افراد دیابتی باید با پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و رعایت توصیه‌های پزشک، چربی خون خود را در سطح مناسب نگه دارند.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل فشارخون در بیماران دیابتی گفت: فشار خون بالا افزون بر اینکه فشار بیشتری بر قلب وارد می‌کند و نیاز قلب به خون را افزایش می‌دهد، روند تصلب شرائین را هم تسریع می‌کند و سبب آسیب اندام های گوناگون بدن می شود.

این کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است. چاقی یا اضافه وزن موجب افزایش مقاومت سلول های بدن نسبت به انسولین می شود. افراد دیابتی باید تحت نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه وزن بدن را به میزان متناسب باقد، جنس و سن خود برسانند.

افراد دیابتی، از مصرف سیگار جدا پرهیز کنند

دکتر یاراحمدی با اشاره به لزوم عدم مصرف سیگار در دیابتی‌ها گفت: استعمال دخانیات سبب افزایش ضربان قلب شده، فشار خون را هم بالا می برد، همچنین سیگار در احتمال تشکیل لخته و بسته شدن سرخرگ‌ها تاثیر بسزایی دارد.

وی همچنین افزود: سیگار با تاثیر بر روی رگ‌های کوچک، خونرسانی به بخش‌های انتهایی اندام‌ها (به ویژه پاها) را مختل می‌کند و این عارضه در افراد دیابتی که گرفتاری اعصاب محیطی نیز دارند، بسیار مهم است و خطر قطع عضو را هم افزایش می دهد.

کنترل قند خون با ورزش

دکتر یاراحمدی گفت: در بیماران دیابتی، کنترل دقیق قند خون، هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های عروقی می تواند داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی باید فعالیت ورزشی منظم داشته باشند، گفت: پیاده روی، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، باغبانی و دویدن آرام فعالیت‌های بدنی هستند که اثر مفیدی بر سلامتی دارند، روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی که می تواند این میزان فعالیت را در سه دوره 10 دقیقه ای (با فاصله) نیز انجام داد، اثرات چشمگیری در تنظیم چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha