سلامت نیوز : مدیرکل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک در حال ساماندهی است، گفت: اکنون برخی ادعا می‌کنند محصولاتی را تحت عنوان محصول سالم و ارگانیک تولید کرده‌اند که در میادین میوه و تره‌بار هم به علت اشتیاق مردم به این محصولات کشاورزی،‌ از این امر استقبال می‌کنند.

مهندس عباس مهدی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، ‌با بیان اینکه متولی اصلی نظارت بر فرآورده‌های ارگانیک، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد هستند، توضیح داد: محصولاتی که به صورت ارگانیک کشت می‌شوند به مدت حداقل پنج سال نباید از سموم استفاده کنند. سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت عدم وجود سم یا کود شیمیایی را در این فرآورده‌ها کنترل می‌کند.

وی افزود: پس از ورود محصولات کشاورزی خام به کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی مواد غذایی و بر حسب تایید سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر اینکه محصولات معرفی شده، ‌ارگانیک هستند سازمان غذا و دارو اجازه افزودن عنوان "فرآورده ارگانیک" را بر روی محصول صادر می‌کند.

مدیر کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ‌ادامه داد: تولید فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک در حال ساماندهی است. احتمالا جلسات مشترکی برای ساماندهی این محصولات تشکیل خواهد شد. اکنون برخی ادعا می‌کنند محصولاتی را تحت عنوان محصول سالم و ارگانیک تولید کرده‌اند که در میادین میوه و تره بار هم به علت اشتیاق مردم به این محصولات کشاورزی،‌ از این امر استقبال می‌کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار، محصولات اغلب به صورت فله‌ای عرضه می‌شود،‌ گفت: در حال حاضر در برخی مزارع، تعدادی از مهندسین کشاورزی به عنوان ناظر این محصولات کشاورزی،‌ تاییدیه صادر می‌کنند و برچسب‌های کنترل این محصولات هم بر روی آن‌ها نصب می‌شود. در واقع " نظارت بر حسن تولید محصولات کشاورزی در هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت توسط ناظران فنی"، جزو تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه و برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: همچنین از نظر قانونی مسئولیت نظارت بر تولید و سلامت محصولات خام دامی نظیر تخم مرغ،‌ گوشت،‌ ماهی و شیرخام نیز بر عهده سازمان دامپزشکی است. اما زمانی که محصول خام وارد کارخانه‌های تولید مواد خوراکی شده و فراوری و بسته بندی می‌شوند، سازمان غذا و دارو بر آن نظارت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha