سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۱۵ پروژه در دانشگاه نیمه‌تمام مانده، این دانشگاه با کسری ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه است و به خاطر مشکلات موجود، مسئولان قوای سه‌گانه به بیمارستان‌های دولتی مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن ابوالقاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری وضعیت دانشگاه علوم پزشکی را تشریح کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی چون مسئول سلامت مردم هستند. کار سنگینی بر دوش دارند. تمام کارهایی که وزارت بهداشت دنبال می‌کند در این دانشگاه‌ها وجود دارد، گاهی ابزارهایمان کافی نیست تا به هدف برسیم اما علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی در محیط انقباضی دست از اهداف توسعه‌ای بر نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در این مسیر مدیریت بر منابع داشته‌ایم که البته مشارکت خیرین را نباید نادیده گرفت چرا که ضعف‌های اعتباری را پوشش داده‌اند.

وی با اشاره به اضافه شدن 226 عضو هیئت علمی در این دانشگاه، گفت: هرم هیئت علمی را از نظر کمی و کیفی اصلاح کردیم به طوری که سالانه 70 نفر از اساتید ارتقاء یافته‌اند و 159 نفر استاد و دانشیار شده‌اند.

ابوالقاسمی گفت: در سال 90حدود  8 رشته و در سال 91 حدود 10 رشته و امسال 8 رشته تخصص، فوق تخصص، فلوشیب و دکتری افزوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد ظرفیت شعب بین‌الملل گفت: ظرفیت این شعب را به 2 هزار و 141 شعبه افزایش دادیم و به تازگی شعبه بین‌الملل در ورامین را راه‌اندازی کردیم، در حوزه دانشنامه بورد 11 رتبه برتر را کسب کردیم و رتبه اول در مدیریت سلامت المپیاد علمی در کرمان را از آن خود کرده‌ایم.

وی با تأکید بر واگذاری اختیارات دانشگاه به محیط گفت: باید اختیارات از دانشگاه به دانشکده، گروه و بخش منتقل شود، ستادها باید کوچک شوند و باید سالی 20 درصد از اختیارات را واگذار کنیم.

وی در حوزه پژوهش گفت: در رتبه‌بندی ISA به زیر 1000 رسیدیم و در شاخص تولید مقاله، رتبه دوم را در کشور دریافت کرده‌ایم و هر عضو هیئت علمی 8 مقاله تولید می‌کند.

وی در مورد درمان، ارتقاء کیفی خدمات و افزایش پاسخگویی را به عنوان هدف عنوان کرد و گفت: اغلب بیمارستانها فرسوده و کهنه هستند و قرار بود بیمارستان جایگزین به جای آنها ایجاد شود اما از سال گذشته با صفر شدن بودجه عمرانی فقط 10 درصد محقق شد و پروژه‌هایی که شروع شده بود را در همان 10 درصد نگه داشته‌ایم.

ابوالقاسمی با اشاره به راه‌اندازی 72 درمانگاه در مراکز تابعه دانشگاه افزود: در حوزه دانشجویی طبق قانون ارتقای اساتید که از شورای انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، توانمندی اساتید را در حوزه فرهنگی افزایش داده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه خوابگاه‌ها همیشه با کمبود مواجه بوده‌ایم به همین دلیل قرار شده دانشجویان مقطع تحصیلات پایه را در اولویت دریافت خوابگاه قرار دهیم به همین دلیل 500 نفر ظرفیت خوابگاه را برای ترم جدید افزایش داده‌ایم.

ابوالقاسمی افزود: در خوابگاه مشارکتی، توفیق نداشته‌ایم، استقبال خوبی نشد در حالی که باید طبق قانون مشارکت انجام می‌گرفت، هیچکس حاضر نیست اعتبار بدهد و دانشگاه هم نمی‌تواند برای همه خوابگاه تامین کند.

وی در مورد مشکلات بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دانشگاه باید مدیریت شود تا با پول کم به خوبی اداره شود، سعی کردیم ظرفیت‌ها را فعال کنیم چرا که کمبودها همیشه وجود دارند و راهکار موجود کاهش هزینه‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: منابع محدود است و اگر مصوبات مجلس و دولت تأمین می‌شد مشکلی نداشتیم و مجبور نبودیم رؤسا را جمع کنیم و به دنبال چاره باشیم.

* نیاز 100 میلیارد تومانی در حوزه تجهیزات پزشکی

وی گفت: در حوزه تجهیزات، سالانه به بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که فقط 5 میلیارد تومان محقق شد و با استفاده از ابزارهای دیگر توانستیم این کمبودها را جبران کنیم.

ابوالقاسمی مهمترین مشکل حوزه درمان را عدم تولیت دانست و گفت: اگر اختیارات به طور واقعی به وزارت بهداشت واگذار شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد، تصمیماتی که دیگران در سالیان گذشته برای ما می گرفتند باید به وزارت بهداشت بیاید.

ابوالقاسمی افزود: اگر تعرفه‌ها واقعی شود و بیمه‌ها توانمند باشند متخصصان و بیمارستان‌های کافی وجود دارد که می‌توانیم حداکثر کیفیت را داشته باشیم. بیمه‌ها مشارکتی در خدمات ندارند و به همین دلیل از کیفیت خدمات کاسته می‌شود.

وی سهم وزارت بهداشت را در عوامل موثر بر سلامت فقط 20 درصد دانست و گفت: با فعال شدن شورای عالی سلامت و انجام مصوبات آن می‌توانیم تغییرات اساسی در زندگی مردم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای درمان بیماری‌ها خوب هزینه می‌کنیم اما برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر باید بودجه‌ای مشخص شود و دولت و مجلس به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: برای تشخیص زودرس سرطان‌ها به نیروی انسانی و اعتبارات نیاز است و عوامل موثری مانند اصلاح تغذیه، فعالیت‌های ورزشی و کنترل آب و غذا در حوزه وزارت بهداشت نیست.

* وقوع سالانه 48 هزار مرگ غیر طبیعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر سال 48 هزار مورد مرگ غیر طبیعی اتفاق می‌افتد که در رأس آن، تصادفات هستند و اگر برنامه‌ریزی درستی کنیم این آمار کاهش می‌یابد.

* شواهدی از ارتباط کودهای شیمیایی و سرطان‌ها وجود ندارد

وی افزود: آب‌هایی که مواد غذایی و گیاهان را مشروب می‌کند، وجود نیتریت در این آبها در بروز بیماریها بسیار است اما در مصرف کودهای شیمیایی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم باید شواهد قطعی باشد تا رابطه بین سرطان و کود را اثبات کنیم.

وی افزود: تغییر روش تغذیه‌ای مردم باعث بروز سرطان‌ها شده است، مردم غذاهای طبیعی مانند سبزی و میوه را رها کرده و به سمت سرخ‌کردنی‌ها رفته‌اند در واقع ذائقه مردم تغییر کرده است.

* واگذاری مدیریت به رؤسای بخش‌های بیمارستانی موفق بود

ابوالقاسمی در رابطه با طرح واگذاری مدیریت به رؤسای بخش‌ها گفت: این طرح در زمان وزیر سابق بهداشت به بیمارستان امام حسین(ع) داده شد و 85 درصد آن با موفقیت اجرا شد اما به قوانین دیگری مثل تمام وقتی نیازمند است.

وی افزود: طبق آخرین اطلاع، فعالیت بیمارستان امام حسین(ع) 30 درصد افزایش یافته در واقع واگذاری می‌توانند با موفقیت همراه باشد اما در حال حاضر قبل از اجرای قانون تمام وقتی برای سایر بیمارستان‌ها فراهم نیست.

* کمبود 3 هزار پرستار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با تأکید بر تحولی جدی در تربیت پرستار، افزود: سالی 15 هزار پرستار باید تربیت کنیم درحالی که بیش از 6 هزار پرستار سالانه تربیت نمی‌شود و باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

ابوالقاسمی گفت: مشکل کمبود پرستار در شهرهای بزرگ است، امسال شعبه بین‌المللی ورامین را برای تربیت دانشجوی پرستار ایجاد کرده‌ایم که اگر اعتبارات برسد در بیمارستان‌های دیگر نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دانشجوی پرستاری باید بومی شود، افزود: از امسال در شعبه بین‌الملل و در صورت هماهنگی با سنجش آموزش پزشکی در دانشکده پرستاری پذیرش، بومی می‌شود و ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای دیگر را نامناسب ندانست و گفت: آنها حقوق بهتری می‌گیرند و به همین دلیل می‌روند، اگر نیروی کار به کشورهای دیگر برود ارز ‌آوری می‌شود این چیز بدی نیست باید برنامه‌ریزی کنیم و بجای غصه خوردن ظرفیت دانشکده ها را افزایش دهیم.

* از استقلال دانشگاه علوم پزشکی ایران استقبال می‌کنیم

ابوالقاسمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران و بهشتی در کنار هم کار می‌کنند اما چون بودجه دانشگاه ایران محقق و مستقل نشده نمی‌تواند اعلام استقلال کند.

وی افزود: از استقلال این دانشگاه استقبال می‌کنیم. اگر این دانشگاه دانشجوی خود را به صورت مستقل پذیرش کرده و ردیف بودجه خود را بگیرد می‌تواند در همه زمینه‌ها اعلام وجود کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه باید تکلیف دانشگاه‌ها برای ورود به حوزه بین‌الملل و همچنین تکلیف بیمه و تعرفه مشخص شود. الزام کاهشسهم مردم در هزینه های سلامت به 30 درصد کافی نیست بلکه جزئیات و تکالیف را باید دقیق مشخص کنیم.

وی در مورد استفاده دولتمردان از بخش خصوصی گفت: فقط مسئولان دولت نیستند که از بیمارستان‌های خصوصی استفاده می‌کنند بلکه هر سه قوه از بیمارستان‌های دولتی بهره نمی‌گیرند، این انتقاد وارد است که چرا مسئولان از سیستم دولتی استفاده نمی‌کنند.

ابوالقاسمی ادامه داد: البته بخش دولتی ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شود، فضای فیزیکی این بیمارستان‌ها باید بهبود یابد و در شأن مردم باشد. در حال حاضر بخش‌های VIP در بیمارستانهای دولتی ایجاد شده که به تدریج در تمام بیمارستانها راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: البته وجود بیمه‌های مکمل نیز باعث رفتن مسئولان به بیمارستان‌های خصوصی می‌شود چرا که این بیمه با بخش دولتی قرارداد نمی‌بنند و این آقایان و خانم‌ها بیمه مکمل دارند و به بخش خصوصی می‌روند.

وی با انتقاد از کمبود تخت در حوزه روان‌پزشکی و سوختگی، گفت: باید سرویس در منازل راه‌اندازی شود و مراکز نگهداری از افراد مسن پس از خدمات آی‌سی‌یو ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح‌های نیمه تمام به دلیلی کمبود اعتباران حدود 10 تا 15 پروژه است که منتظر تامین اعتبار است و هر سال اعتبار کمی داده شده تا بیمارستان جایگزین ایجاد شود.

ابوالقاسمی گفت: اگر بانک‌ها وام بدهند می‌توانیم ظرف دو سال بیمارستان جایگزین ایجاد کنیم البته این موضوع نیازمند مصوبه هیئت دولت است و این درحالیست که با کسری 300 میلیارد تومانی مواجه‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha