سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان گفت: معمولاً جنین مادران معتاد به شیشه به خونریزی مغزی یا اختلال در رشد دچار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شهلا چایچیان به سابقه جراحی‌های لاپاراسکوپی در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: جراحی لاپاراسکوپی ابتدا به وسیله متخصصان زنان شروع شد. در ایران نیز از 40 سال پیش لاپاراسکوپی انجام می‌شد، اما طی سال‌های گذشته بنا به دلایلی همه‌گیری لاپاراسکوپی در میان متخصصان زنان کمتر شده و این کار بیشتر توسط جراحان عمومی به کار گرفته می‌شود.

یائسگی زودرس نتیجه جراحی‌های لاپاراسکوپی نامناسب

رئیس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه امروز شاهد بروز خشونت در حین انجام لاپاراسکوپی بر توسط جراحان عمومی از جمله تخمدان و رحم هستیم، افزود: این مسئله سبب بروز یائسگی زودهنگام می شود.

چایچیان در مورد دلایل درباره میزان مرگ و میر زنان‌ گفت: مرگ و میر زنان علل مختلفی دارد که بارداری‌های پرخطر نیز از جمله خونریزی و چاقی بیش از هر چیز دیگری باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چاقی، کم‌زایی را به دنبال دارد و سبب بروز سقط، ناهنجاری‌های جنینی و عوارض بارداری بیشتری در زنان خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم زنان همیشه وزن خود را در حد متعادل نگه دارند و تغذیه خوبی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه درباره سقط جنین در زنان باردار نیز گفت: 30 درصد بارداری‌ها منجر به سقط می‌شوند، در واقع سقط جنین شایع‌ترین عارضه بارداری است که 70 درصد سقط جنین ها به دنبال بروز ناهنجاری‌های کروموزومی اتفاق می‌افتد.

دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی زنان و زایمان درباره تأثیر عوامل آلودگی‌های محیطی بر بروز سقط جنین گفت: آلودگی‌های محیطی، استفاده از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی بی‌تأثیر نیستند اما هنوز تحقیقات محکمی در مورد نقش قطعی این آلودگی‌ها در سقط جنین انجام نشده است.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران درباره مصرف دارو در دوران بارداری نیز گفت: داروها در دوران بارداری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، اما بیشتر داروهایی که در این دوران مورد مصرف قرار می‌گیرند، داروهایی هستند که هنوز ضرری برای مادر باردار در خصوص مصرف آنها مشاهده نشده است.

 

وی گفت: با این حال برای مادرانی که در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند، داروهایی از سوی متخصصان ذیربط تجویز می‌شود، اما قطعاً توصیه می‌کنیم هیچ دارویی را خودسرانه مصرف کنند مگر اینکه لازم و ضروری باشد.

چایچیان همچنین بروز دیابت را یکی دیگر از مشکلات دوران بارداری دانست و افزود: کشور ما روی خط قرمز دیابت است و هر چه بر وزن افراد اضافه‌ می‌شود، دیابت نیز شایع‌تر خواهد شد. زمانی افراد در دهه پنجم زندگی دیابت را تجربه می‌کردند اما اکنون شاهد هستیم که دیابت به دهه سوم زندگی رسیده است و همه اینها به علت کیفیت بد زندگی و نوع تغذیه است. مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده سبب شده است چاقی و دیابت، زنان را در دوران بارداری نیز هدف قرار دهد.

وی در مورد مصرف دارو گفت: برخی فکر می‌کنند در دوران بارداری می‌توانند به راحتی هر دارویی را مصرف کنند در حالی که سازمان بهداشت جهانی داروها را در 5 گروه تقسیم کرده و هر ساله نسبت به اثرات این دارو بازنگری‌هایی انجام می‌دهد.

وی افزود: داروهای گروه B هیچ ضرری ندارند ولی تمام مادران باردار باید هر دارویی حتی مولتی‌ویتامین را با تجویز پزشک متخصص خود در دوران بارداری مصرف کنند.

به گفته این متخصص زنان و زایمان گاهی دیده می‌شود که داروهای ضد سرطان یا ضد ایمنی در مادران باردار استفاده می‌شود چرا که فردی که پیوند کلیه شده و الان باردار است نمی‌تواند خود را به خطر انداخته و هر لحظه عضو پیوندی مشکل‌ساز شود. در نتیجه برای این گونه موارد باید یک کار تیمی بین پزشکان متخصص و پزشک زنان و زایمان برای سلامت مادر و جنین انجام شود.

چایچیان در بخش دیگری از این نشست نسبت به مصرف سیگار و قلیان در زنان جوان به ویژه مادران باردار هشدار داد و گفت: بارها شاهدیم که مادران باردار معتاد به دلیل مصرف شیشه جنین‌هایی با ناهنجاری‌هایی مانند خونریزی مغزی و رشد نامناسب و کم‌وزنی به دنیا بیاورند و حتی برخی بدون مشورت با پزشک در دوران بارداری خود مصرف قرص‌های لاغری را ادامه می‌دهند غافل از اینکه این داروها حاوی میزانی مواد مخدر بوده و عوارضی را برای خود و جنین به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha