سلامت نیوز : مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست، گفت: 80 درصد حجم آب دریاچه ارومیه خشك شده است.

منصور باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه از نظر تغییر اقلیم نیم تا یک درجه سانتی گراد دمای منطقه دریاچه ارومیه گرم شده است، اظهار کرد: در واقع شاهد کاهش بارش برف و افزایش بارش باران در این منطقه هستیم و اقلیم تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته است. آب ظرفیت گرمایی ویژه‌ای دارد و وقتی خشک می‌شود با تشعشعات نمکی اقلیم منطقه سریعتر گرم و سرد می‌شود و می‌تواند بر افزایش دمای منطقه تأثیرگذار باشد.

مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: این دریاچه با توجه به اینکه در ماه شهریور قرار داریم از نظر موقعیتی بدترین شرایط را دارد در واقع از نظر مساحتی 60 درصد آن خشک، حجم آب آن 80 درصد  و سطح آن نیز 60 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تخریب سد از نظر علمی فنی و اقتصادی برای نجات دریاچه ارومیه امکان پذیر است، ادامه داد: در سایر نقاط دنیا از این کار برایا حیای تالاب‌ها که در حال نابودی بسیار استفاده می‌شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه برای دریاچه ارومیه طرح و برنامه‌های سیستماتیک جامع با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و نخبگان تهیه شده است، گفت: متأسفانه این طرح‌ها به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است کارگروه ویژه دریاچه ارومیه 24 اقدام را برای نجات دریاچه تصویب کردند که باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره این اقدامات گفت: لایروبی رودخانه و ورودی‌های منتهی به دریاچه، هدایت آب بازیافتی منطقه به دریاچه، خراب کردن داکت‌های مسیل‌های ورودی به دریاچه که درسال 74 ایجاد شده است، ممنوعیت احداث چاه‌های غیرمجاز و نصب پمپ‌های غیرمجاز در رودخانه‌ها، رهاسازی آب سد ازجمله این اقدامات است.

مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست درباره اینکه چقدر به احیای دریاچه ارومیه امید دارید، گفت: آنقدر امید دارم و اعتقاد دارم که مطمئنم اگر برنامه ریزی مناسبی شود دریاچه قابل احیاست حتی اگر تمام دریاچه خشک شده باشد. وظیفه مدیریتی و تخصصی و حاکمیتی ما حکم می‌کند که دست به احیای دریاچه بزنیم.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه در گذشته از 7 میلیارد مترمکعب آب در منطقه 3 میلیارد مترمکعب برای دریاچه ارومیه بود، تصریح کرد: هم اکنون که میزان ذخیره آب به 4 میلیارد مترمکعب رسیده است این میزان ذخیره صرف کشاورزی آب شرب و صنعت می‌شود و آبی برای دریاچه ارومیه رها نمی‌شود این نشان می‌دهد که ما سازگاری با شرایط را تمرین نکرده‌ایم و برنامه نداریم.

وی ادامه داد: حتی اگر به هر دلیلی میزان بارش‌ها و ذخیره آب کم باشد باید در تقسیم آن به تمامی موارد توجه شود. برای نمونه باید بگویم که استفاده ما از ذخیره آب نادرست است و به درستی از آب موجود در هیچ عرصه‌ای استفاده نمی‌کنیم چرا غرب از یک مترمکعب سه کیلو محصول برداشت می‌کند اما ما از همین میزان آب یک چهارم تولید را نداریم.

مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست با بیان اینکه تولید محصولاتمان نیز تنها 20 درصد به مردم تعلق دارد، گفت: جالب است سیبی را که به زحمت تولید می‌شود در جاده‌ها می‌بینیم که انباشته شده است و نصیب اکناف و حیوانات می‌شود و مردم سهم ناچیزی دارند.

باقرزاده در پایان گفت: درست است که شاهد تغییر اقلیم و افزایش یک درجه‌ای دما و ده درصدی کاهش بارش‌ها هستیم اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی این معضل را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha