یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 82554

سلامت نیوز : رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: افراد مبتلا به خشکی دهان مرتب آب بنوشند و آدامس بدون قند بجوند و از مصرف سرکه، نوشیدنی‌های الکلی و یا کافئین دار خودداری کرده چرا که چای و قهوه باعث زیاد شدن ادرار، از دست رفتن بیشتر آب بدن و خشکی دهان می‌شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه خشکی دهان به خودی خود یک بیماری نیست، اظهارداشت: معمولا این بیماری به عنوان یک عارضه حاصل از بیماری‌های دیگر اتفاق می‌افتد این بیماری‌ها و یا اتفاقات باعث می‌شوند که ترشح بزاق کم یا قطع شود و به دنبال آن دهان خشک شود.

وی اظهار کرد: بزاق یک عامل ضدپوسیدگی است و ذره‌های غذا و پلاک میکروبی را تا حدی از روی دندان‌ها پاک کرده و به خنثی کردن اسید باکتری‌هایی که در دهان ایجاد شده کمک می‌کند و مانع از عملکرد عوامل پوسیدگی زا می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه مصرف داروها یکی از مهمترین علل خشکی دهان است، افزود: مصرف داروهای ضدافسردگی، ضدحساسیت‌ها و ضددردها از این گروه هستند و در افراد مسن که داروهای بیشتری را مصرف می‌کنند، خشکی دهان به دنبال مصرف این داروها شیوع بیشتری دارد.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) ادامه داد: دیابت، کم خونی، آرتریت روماتوئید و فشارخون بالا از جمله این بیماری‌های هستند که باعث خشکی دهان می شوند.

بیشتر زنان مبتلا به بیماری شوگرن می‌شوند

دکتر دریانی با بیان این مطلب که بیماری “شوگرن” غدد بزاقی را هدف می گیرند و باعث کم شدن بزاق می شوند،گفت: شوگرن یک بیماری خودایمنی است که در این بیماری، سیستم ایمنی به غدد ترشحی بزاق حمله می‌کند و باعث تخریب آنها می‌شود، در اثر این حمله غدد اشکی و بزاقی هم دچار اختلال می‌شوند و قادر به ترشح اشک و بزاق نیستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: این بیماری تقریبا در افراد مسن و در زنان بیشتر دیده می‌شود، در این افراد علاوه بر مصرف آب زیاد استفاده از اشک مصنوعی و قطره‌های چشمی برای مرطوب نگه‌داشتن چشم توصیه می شود.

وی بوی بد دهان را یکی از مهمترین علائم خشکی دهان عنوان کرد و افزود: تشنگی مداوم، صاف شدن زبان، اشکال در بلع و درک مزه ها، افزایش غیرعادی پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه و همچنین عفونت‌های قارچی مکرر دهان از دیگر علائم خشکی دهان است.

مصرف سرکه و قهوه برای مبتلایان به خشکی دهان ممنوع!

این فوق تخصص گوارش توصیه کرد: افراد مبتلا به خشکی دهان مرتب آب بنوشند، آدامس بدون قند بجوند و از مصرف سرکه، نوشیدنی‌های الکلی و یا کافئین خودداری کرده چرا که چای و قهوه باعث زیاد شدن ادرار، از دست رفتن بیشتر آب بدن و خشکی دهان می شوند.

از خمیردندان حاوی فلوراید، برای افزایش مقاومت دندان‌ها بیشتر استفاده شود

دکتر دریانی در پایان تاکید کرد: کشیدن نخ دندان به طور روزانه فراموش نشود و از فرآورده‌های فلوراید مثل دهان شویه‌ها و خمیردندان‌های فلوراید دار برای افزایش مقاومت دندان‌ها بیشتر مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha