یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 82559
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر اخبار نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت نامطلوب هوای تهران و همچنین تاثیر زیانبار آن بر سلامتی افراد، به‌ویژه کودکان، سالمندان و همچنین زنان باردار در رسانه‌ها منتشر می‌شود. متاسفانه باید اذعان کرد آلاینده‌های شیمیایی موجود در هوای تهران، تاثیر کاملا شناخته‌شده‌ و اثبات‌شده‌ای بر سلامت انسان و به‌ویژه سلامت دستگاه تنفس دارند. امروزه انواع مواد آلاینده در هوای شهرها (اعم از تهران، دیگر کلانشهرها و مراکز استان‌ها) وجود دارد که حاصل سوختن سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌ها و موتور خودروهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ برای همه این آلاینده‌ها، حد مجازی تعریف شده است که اگر مقدار آلاینده از حد مجاز بیشتر شود، اثرات بسیار ناگواری بر سلامت شهروندان و بروز بیماری‌های گوناگون دارد. از جمله این بیماری‌ها، می‌توان به تنگی نفس و انواع سرطان‌ها اشاره کرد. البته در شهری مانند تهران وضعیت کمی نامطلوب‌تر است و در اکثر روزها می‌بینیم وضعیت شاخص آلاینده‌های هوا از حد مجاز عبور کرده است. شهروندان باید این وضعیت را جدی تلقی کنند زیرا در آینده ممکن است باعث گسترش انواع سرطان‌ها و به‌ویژه سرطان‌های دستگاه تنفسی شود. به‌تازگی جلسه‌ای میان مسوولان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد که امیدواریم مردم هرچه سریع‌تر شاهد نتایج مثبت این نشست باشند.

 اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که موضوع آلودگی هوا، پدیده‌ای نیست که یک‌شبه به وجود آمده باشد و به همین دلیل حل این مشکل نیز نیازمند مشارکت‌ همه دستگاه‌های دولتی و صدالبته مشارکت شهروندان است. به بیان دیگر نباید کار مبارزه با آلودگی هوا را به سازمانی خاص سپرد و امیدوار بود همه مشکلات به‌راحتی حل شود. بدیهی است کیفیت سوخت مصرفی، استاندارد خودروها و... هم در میزان آلودگی‌ هوا بسیار موثر هستند و به همین دلیل لازم است نشست‌های مشابهی با دیگر مسوولان و کارشناسان سازمان‌های مربوط برگزار و مصوبات آنها با قاطعیت اجرا شود.

در آذر 91 هم همایشی با موضوع «آلودگی هوا و بیماری‌های بدخیم» برگزار شد که در این نشست، بسیاری از دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و اجرایی (اعم از شهرداری و محیط‌زیست و دیگر سازمان‌هایی که به نوعی با موضوع آلودگی هوا ارتباط دارند)، حضور داشتند و نظرات خود را درباره راه‌های کاهش آلودگی هوا بیان کردند و در نهایت نیز قرار بر این شد که هر کدام از این دستگاه‌های اجرایی، به سهم خود نقشی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.  در ادامه شایسته است که به این نکته توجه کنیم که برخی از شهروندان در روزهای بسیار آلوده که ادارات تعطیل می‌شود و مسوولان از شهروندان می‌خواهند که در خانه‌ها بمانند و از بیرون رفتن‌های غیرضروری بکاهند، از ماسک‌های پارچه‌ای ساده استفاده می‌کنند تا به گمان خود از تاثیر نامطلوب آلاینده‌ها در امان بمانند، اما باید تاکید کرد این ماسک‌های پارچه‌ای فقط گردوغبار را جذب می‌کند و برای تصفیه آلودگی‌های شیمیایی هوا، به هیچ عنوان کارآیی ندارد.

برای تصفیه آلودگی‌های شیمیایی هوا باید از فیلترهای خاصی که به‌طور ویژه برای همین کار طراحی شده است، استفاده کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که هم‌اکنون برنامه‌ای با عنوان غربالگری یا پایش و تشخیص سرطان برای برخی از بیماری‌ها مانند سرطان دستگاه گوارش در دسترس است، اما چنین تشخیص‌های زودرس یا غربالگری‌هایی برای سرطان دستگاه تنفس در اختیار نیست، مگر برای افرادی که در محیط‌های خاصی کار می‌کنند و با موادی مانند آزبست سروکار دارند که از لحاظ سرطان‌زا بودن کاملا شناخته شده‌اند. در اینگونه موارد، افراد شاغل در چنین حرفه‌هایی را با عنوان افراد با ریسک بالا تلقی کرده و آزمایش‌های دوره‌ای را در آنها انجام می‌دهند.  در پایان به‌عنوان یکی از افراد شاغل در حرفه پزشکی که دغدغه بهداشت و سلامت مردم را دارم، از دستگاه‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا خواهشمندم که یک برنامه زودبازده تدوین کنند تا با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و همیاری مردم، انشاءالله در آینده نزدیک بتوانیم بر این مشکل هم غلبه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha