دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
سلامت نیوز : همین چند ماه پیش بود که خبری مبنی بر اینکه 353 نفر در یکی از استان‌های کشور بر اثر مصرف الکل مسموم شده‌اند، نقل محفل رسانه‌ها شد، از طرف دیگر بهزیستی آمار اعتیاد 200 هزار نفر به الکل را تأیید می‌‌کند؛ آمار و اخباری که نباید خیلی از شنیدن آن تعجب کرد؛ زیرا فروش الکل گندم (اتانول) در فروشگاه‌های کشور آزاد است و منعی برای فروش آن وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ چندی پیش سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در نشست با فرماندهان پلیس مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان به الکل را 200 هزار نفر اعلام کرد آماری که از سوی مدیران بهزیستی تأیید شد اما نکته اینجاست که مصرف الکل در کشور ما به دلیل توصیه‌های دینی اقدامی مذموم است و همین موضوع موجب شده است در بسیاری از موارد مسمومیت با الکل به اورژانس گزارش نشود. طبق گزارش پزشکی قانونی سال گذشته 136 نفر در کشور بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. البته آمارهای غیر رسمی که ناشی از تأثیر غیرمستقیم الکل بر قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص از دست دادن بینایی است، رقم بیشتری را نشان می‌دهد.

در این بین باید به این نکته نیز توجه کرد که یکی از راه‌های پیشگیری از مصرف الکل، از دسترس خارج کردن این ماده زیان‌آور است؛ راهکاری که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است؛ به طوری که اکنون الکل علاوه بر داروخانه‌ها در برخی سوپرمارکت‌ها نیز فروخته می‌شود. یک عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با «حمایت» با تایید این موضوع می‌گوید: الکل‌های اتیلیک و اتانول (الکل گیاهی یا همان الکل گندم) اگر به میزان زیاد مصرف شوند کوری و مرگ را همراه می‌آورند.

رسول خضری 80 درصد مشروب‌های الکلی که با مارک‌های معروف خارجی به صورت قاچاق عرضه می‌شود را تقلبی و خطرناک عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین معضل ما نبود پروتکل برخورد با مسمومیت‌های الکل در کشور است، به طوری که بسیاری از مراکز ترک اعتیاد نیز برخورد با مسمومیت‌ها را آموزش ندیده‌اند. وی متوسط مصرف یک فرد معتاد به این ماده را 6-8 لیتر در سال اعلا می‌کند و می‌گوید: سال‌های قبل، دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت ضعیف عمل کرده است، اما وزیر بهداشت باید اتاق فکری برای اعتیاد به الکل و مواد مخدر تشکیل دهد تا از تلفات بیشتر پیشگیری کنیم؛ زیرا اعتیاد به اندازه بودجه سلامت به ضرر کشور عمل می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha