وبا، بیماری عفونی است که اسهال شدید آبکی ایجاد می کند و می تواند به بی آبی بدن و در صورت درمان نشدن به مرگ منجر شود.

وبا، بیماری عفونی اما قابل پیشگیری و درمان
سلامت نیوز : وبا، بیماری عفونی است که اسهال شدید آبکی ایجاد می کند و می تواند به بی آبی بدن و در صورت درمان نشدن به مرگ منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ این بیماری بر اثر مصرف موادغذایی یا آب آشامیدنی آلوده به باکتری ویبریو کلرا (Vibrio Cholerae) به وجود می آید. شیوع وبا یک مشکل جدی به حساب می آید و سالانه حدود ۳ تا ۵میلیون نفر را مبتلا می کند و منجر به مرگ بیش از ۱۰۰هزار نفر می شود.

علت های ابتلا به وبا: ویروس ویبریوکلرا که مسبب وباست، اغلب در مواد غذایی و آب آشامیدنی آلوده به فضولات انسان مبتلا یافت می شود و منابع شایع آن عبارت است از:

* آب
* یخ تهیه شده با آب آلوده

* موادغذایی و نوشیدنی هایی که بدون رعایت نکات بهداشتی در خیابان فروخته می شود.

* سبزیجاتی که با آب  آلوده به فضولات انسان آبیاری می شود.

* ماهی یا غذای دریایی خام یا کاملا پخته نشده که از آب های آلوده به شبکه فاضلاب، صید شده باشد.

با مصرف موادغذایی یا آب آلوده، باکتری مربوط در روده ها رها می شود که اسهال شدیدی ایجاد می کند اما در صورت تماس معمولی با فرد آلوده، خطر ابتلا به وبا وجود ندارد.

علایم وبا:علایم وبا پس از چند ساعت یا پس از پنج روز از زمان ابتلا، در فرد آشکار می شود. در اغلب موارد، علایم خفیف است اما گاهی نیز جدی است. از هر ۲۰نفر حدود یک نفر دچار اسهال آبکی شدید همراه با استفراغ می شود که این امر به سرعت به کم آبی بدن می انجامد. اگرچه بسیاری از افراد مبتلا ممکن است هیچ علامتی از این بیماری را نداشته باشند، اما در انتقال بیماری نقش دارند.

* ضربان سریع قلب* از دست دادن انعطاف پذیری پوست (هنگامی که به عنوان مثال پوست پشت دست را نیشگون می گیرید به راحتی سر جای خود باز نمی گردد).* خشکی غشاء مخاطی از جمله دهان، گلو، بینی و پلک چشم* فشارخون پایین* احساس تشنگی* گرفتگی عضله .در صورت درمان نشدن کم آبی، ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد.

درمان و پیشگیری:اگرچه وبا واکسن دارد، اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا CDC، به طور معمول آن را توصیه نمی کند زیرا اثر آن تنها چند ماه است. این در حالی است که با مصرف آب سالم و موادغذایی مطمئن می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. برای انجام کارهای زیر از آب مطمئن استفاده کنید:

* آشامیدن* تهیه انواع نوشیدنی و موادغذایی

* تهیه یخ * مسواک زدن* شست و شوی دست و صورت

* شست و شوی انواع ظروف* شست و شوی میوه و سبزی

برای ضدعفونی کردن آب، یا آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید یا این که آن را تصفیه کنید و در هر یک لیتر آب، نصف قرص ید بریزید. از مصرف موادغذایی خام بپرهیزید.

این مواد عبارت است از:

* میوه و سبزی با پوست

* شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه نشده

* ماهی که از آب های آلوده صید می شود وبا قابل درمان است، بنابراین با مشاهده علایم مذکور، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.برحسب شدت اسهال، از شیوه های درمانی اعم از خوراکی یا تزریقی برای جایگزین آب از دست رفته، استفاده می شود.

تاریخچه ای از بیماری

از ۲۰۰سال گذشته، بیماری عالم گیر وبا جان میلیون ها نفر را در سراسر جهان گرفته است اما با پیشرفت علم پزشکی و دارویی، آمار مرگ و میر ناشی از وبا به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. علاوه بر آن با توسعه شبکه فاضلاب و سیستم تصفیه آب، وبا در کشورهای توسعه یافته ریشه کن شده است اما شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه مناطق جنگی و نقاطی که مردم به آب سالم دسترسی ندارند، نگران کننده است.

در تاریخ معاصر، در مقاطعی شاهد شیوع گسترده وبا در کشورهای مختلف بوده ایم. به عنوان نمونه در سال ۱۹۶۱ هفتمین همه گیری وبا در اندونزی آغاز شد و اثر تخریبی روی جمعیت آسیا و خاورمیانه گذاشت و در سال ۱۹۷۱ به قاره آفریقا رسید. این بیماری در سال ۱۹۷۳ در کشور ایتالیا شیوع یافت و در اواخر همان دهه در ژاپن واقیانوس جنوبی نیز دیده شد. در سال ۱۹۹۱، ۱۰۰سال پس از غلبه بر وبا، این بیماری در آمریکای جنوبی و پرو شیوع پیدا کرد که در سراسر قاره گسترش یافت و جان ۱۰هزار نفر را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha