دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 82580

کوله‌پشتی و کیف مدرسه، یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای سلامت دانش‌آموزان است. در صورت استاندارد و مناسب نبودن کیف و کوله‌پشتی، ممکن است آسیب‌های جدی به ستون فقرات کودکان وارد شود.

سلامتی در کوله‌پشتی دانش‌آموزان
سلامت نیوز : هر سال با نزدیک شدن به فصل درس و کتاب، التهاب خاصی بین خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد می‌شود. ذوق رفتن به مدرسه را که کنار بگذاریم، شوق و هیجان خرید کیف و کفش و کتاب و دفتر و خلاصه لوازم‌التحریر نیز حال و هوای خودش را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ رنگ‌های شاداب و زیبایی که توجه هر عابر و خریداری را جلب می‌کند چه برسد به بچه‌ها، اما در میان شور و اشتیاق خرید ماه مهر، نباید دقت در خرید را کاهش داد. پدر و مادرهایی که اغلب همراه فرزندان خود برای خرید کیف و کفش و سایر لوازم مدرسه راهی بازار می‌شوند باید با نهایت وسواس، حوصله و دقت خرید کنند و فقط به ظاهر خوش آب و رنگ لوازم توجه نکنند. چه بسا در بسیاری مواقع، افراد گول ظاهر جنس را می‌خورند و آن را می‌خرند ولی با گذشت زمان، متوجه نقص آن می‌شوند. پس اگر می‌خواهید فرزند دلبندتان سال تحصیلی سرشار از شادی و سلامت را پیش رو داشته باشد، هنگام خرید ماه مهر نهایت دقت را داشته باشید و براحتی تسلیم پافشاری کودکان در برخی مواقع نشوید.

کوله‌ای که بر دوش سنگینی می‌کند

کوله‌پشتی و کیف مدرسه، یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای سلامت دانش‌آموزان است. در صورت استاندارد و مناسب نبودن کیف و کوله‌پشتی، ممکن است آسیب‌های جدی به ستون فقرات کودکان وارد شود. بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان استرالیایی روی دانش‌آموزان این کشور، حاکی از آن است که 70 تا 80 درصد از آنها به دلیل سنگینی و نامناسب بودن کیف‌های مدرسه، در معرض آسیب ستون فقرات هستند. این مطالعات نشان می‌دهد کیف مدرسه در صورتی که سنگین باشد و بدرستی انتخاب نشود، می‌تواند باعث آسیب به ناحیه کمر و ستون فقرات شده و از سوی دیگر کشیدگی ماهیچه‌های سرشانه را ایجاد می‌کند که در برخی مواقع هم به شانه‌ها حالت قوز کرده می‌دهد. طبق آمارهای رسیده از انجمن کایروپرکتیک آمریکا، طی سال‌های اخیر حدود 7000 مورد اورژانسی شامل گرفتگی‌های عضلانی و درد ناحیه گردن و شانه‌ها به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که بر اثر کیف مدرسه نامناسب بوده است. مساله‌ای که بیش از پیش توجه را به سمت خود جلب می‌کند، وزن کیف‌ها و کوله‌پشتی‌هایی است که معمولا دانش‌آموزان با خود به مدرسه می‌برند.

کیف یا کوله‌پشتی؟

متخصصان همواره توصیه کرده‌اند کوله‌پشتی نسبت به کیف‌های دستی برای حمل کتاب و دفتر بهتر است و به دلیل بندهایی که روی شانه‌ها قرار می‌گیرد، وزن را روی دو شانه تقسیم کرده و از اعمال فشار نامساوی روی یکی از آنها جلوگیری می‌کند. خوشبختانه با جدی گرفتن این مساله، طی سال‌های اخیر شمار کوله‌پشتی‌های مدارس افزایش روز افزونی داشته و این مساله می‌تواند خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهد. به یاد داشته باشید همیشه خریدن کیف گرانقیمت نمی‌تواند مستلزم استاندارد بودن آن باشد. کیفی را برای کودکتان انتخاب کنید که با جثه او متناسب بوده و بزرگ تر نباشد.

فضای کیف

به عنوان والدین کودکانی که بزودی راهی مدرسه می‌شوند، به خاطر داشته باشید کوله یا کیف مدرسه باید به اندازه کافی جای مجزا و تفکیک شده داشته باشد که بتوان وسایل را به طور جدا از هم داخل کیف تقسیم کرد. وسایل داخل کوله‌پشتی باید طوری دسته‌بندی شود که وزن آنها در تمام کوله تقسیم شده و یک طرف سنگین‌تر از طرف دیگر نباشد و فشار اضافی به یک شانه وارد نشود. این کار را به کودکان نیز آموزش دهید تا خودشان بتوانند وسایل خود را بچینند.

نکات ظاهری

از لحاظ ظاهری، دنبال کوله‌ای باشید که قالب محکمی داشته و مستحکم روی شانه قرار گیرد. بندهای آن نیز باید کاملا نرم و ضخیم و قابل تنظیم باشد تا کودک بتواند نسبت به جثه خود، آن را کوچک یا بزرگ کند. در واقع، بندهای کوله باید تا اندازه‌ای تنظیم شود که سنگینی آن به جای این که روی ستون فقرات یا شانه‌ها باشد، روی استخوان لگن خاصره قرار گیرد. در واقع، کوله‌پشتی نباید بیشتر از چهار سانتی‌متر از خط کمر پایین‌تر قرار گیرد.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد کوله‌پشتی‌هایی تهیه کنید که دارای چرخ باشند چرا که کودک می‌تواند در مواقعی که وسایل زیادی داخل آن دارد، به جای این که آن را روی پشت خود حمل کند، با چرخ‌های تعبیه شده، آن را به دنبال خود بکشد. سعی کنید فرزند خود را از یک طرفه انداختن کوله‌پشتی منع کنید زیرا این کار فشار مضاعفی روی یکی از شانه‌ها اعمال کرده و به مرور آسیب جدی به سرشانه یک طرف بدن وارد می‌‌کند.

سنگینی کوله‌پشتی

وزن کوله‌پشتی یکی از مهم‌ترین مسائل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وزن آن باید حداقل 10 درصد وزن کودک را تشکیل دهد بنابراین به عنوان مثال برای یک کودک 40 کیلویی، مناسب‌ترین کوله‌پشتی باید حدود چهار کیلوگرم وزن داشته باشد تا فشار اضافی به بدن وارد نکند. این در حالی است که معمولا دانش‌آموزان کیف‌هایی به مراتب سنگین‌تر از این وزن را با خود حمل می‌کنند که به مرور زمان باعث بروز آسیب در ستون فقرات آنها می‌شود. بنابراین از قرار دادن وسایل اضافی داخل کیف مدرسه خودداری کنید. وسایل را طوری داخل کوله قرار دهید که سنگین‌ترین آنها در ناحیه نزدیک به کمر قرار گیرد. کوله‌هایی که خریداری می‌کنید نباید به دلیل جنس خاصی که دارد به شکل وسایل داخل آن در آید در این صورت ممکن است ستون فقرات آسیب ببیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha