دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 82586
سلامت نیوز : حفظ محیط زیست که پیش از همه یک فرهنگ است در برخی از کشورها به نحو خوشایندی هدف غایی تک تک افراد است.در برخی از کشورها محیط زیست همیشه در رفتار و کردار روزمره مردمان به صورت فرهنگی نهادینه شده حضور دارد اما از طرف دیگر دولتها نیز در به انجام رسیدن این مهم نقشی اساسی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ در تازه ترین پژوهشی که توسط یک موسسه سوئیسی به نام robecosam انجام داده است 59 کشور جهان که شامل 21 کشور توسعه یافته و38 کشور در حال توسعه است مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این مطالعه که با موضوع کشورهای دوستدار محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر انجام شده است 17 شاخص در سه دسته کلی شاخصه های محیط زیست ، شاخصه های اجتماعی و شاخصه های دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق میزان تلاشها برای کاهش گاز های گلخانه ای اعم از دولتی آموزشی و غیره و همچنین میزان خطر و ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو مورد بررسی قرار گرفته است.

انرژی های خورشیدی ، بادی و بیو فول ها و همه منابع انرژی با ساخت غیر فسیلی در عرصه فرهنگ استفاده، ریسک تولید و باقی شاخصه ها مورد بررسی قرار گرفته اند در این میان کشور سوئد در جمیع شاخصها به با لا ترین رتبه دست یافته است.

ده کشور اول که در این مطالعه حائز رتبه برتر شدند عبارتند از :

رتبه کشور
1 سوئد
2 استرالیا
3 سوئیس
4 دانمارک
5 نروژ
6 انگلیس
7 کانادا
8 فنلاند
9 آمریکا
10 هلند

رتبه های آخر

ده کشوری که در این رده بندی در ته جدول قرار گرفته اند عبارتند از

رتبه کشور
59 نیجریه
58 مصر
57 ونزوئلا
56 اندونزی
55 روسیه
54 مراکش
53 دومنیکن
52 جامائیکا
51 تایلند
50 ال سالوادور

جایگاه ایران کجاست؟
در این مطالعه متاسفانه و یاخوشبختانه ایران بررسی نشده است چرا که در صورت بررسی قطعا رتبه خوبی در انتظارمان نبوداستفاده بالا و مثال زدنی ما از بنزین و سوختهای فسیلی که ریشه در فرهنگ معاصر متاثر از نفت خیز بودمان دارد هر گونه ریسک در باره انرژی های نو را از پیش شکست خورده می نمایاند ضمن آنکه از لحاظ شاخصه های اجتماعی هیچ کدام از ما تلاش سازنده و روزمره ای برای حفظ محیط زیست نداریم بلکه نا خودآگاه به تخریب آن هم همت می گماریم.

در چنین شرایطی و علیزغم روی کار آمدن رویکردهای جدید در عرصه محیط زیست باز هم نمی توان رتبه ای برای کشورمان در اواسط جدول حتی قایل شد. نکته این مطالعه رتبه 25 کشور امارات متحده عربی است که علیرغم نفت خیز بودن و صحرایی بودن قسمت اعظم آن رتبه قابل قبولی کسب کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha