یك پزشك متخصص داخلی گفت: استفاده از داروهای گیاهی به تنهایی در درمان بیماری دیابت موثر نیست.

دكتر كوروش فیروزه روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بیماران دیابتی كه قند خون بالایی دارند مراقب باشند كه تنها مصرف داروهای گیاهی قند خون را كاهش نمی‌دهد.

وی معتقد است: بیمارانی كه دارای قند خون بیش از ‪ ۲۵۰‬میلیگرم هستند نباید به امید اثربخشی داروهای گیاهی، انسولین را قطع كنند.

او دیابت را "قاتل ساكت" خواند و گفت: بیمارانی كه برای رهایی از تزریق انسولین و مراقبتهای پزشكی مستمر تنها به مصرف داروهای گیاهی روی آورده و درمان انسولین را خودسرانه قطع می‌كنند، دچار عوارض خواهند شد.

وی با بیان اینكه اندازه و استمرار استفاده از دارو در دیابت مهم است گفت: درمان با داروی گیاهی، معیار خاصی برای اندازه مصرف همانند انسولین ندارد.

او در عین حال مصرف داروهای گیاهی و قطع خودسرانه داروهای تجویزی پزشك را بیشتر در بین بیماران دارای سن بالا معمول دانست.

وی دیابت را بیماری ناشی از بالا رفتن میزان قند خون عنوان كرد و گفت:
از آنجا كه دیابت بیماری مزمن و پنهان است شناسایی و آغاز درمان آن برای كاهش عوارض ضرورت داد.

دكتر فیروزه دیابت را دارای سه نوع عنوان كرد و گفت: نوع اول آن وقتی بروز می‌كند كه بدن قادر نیست انسولین كافی بسازد و بیشتر در بین كودكان و نوجوانان شیوع دارد.

وی اضافه كرد: در نوع دوم دیابت بدن قادر است تا حدی انسولین بسازد ولی انسولین نمی‌تواند كارش را به خوبی انجام دهد كه این نوع دیابت بیشترین میزان ابتلا را دارد.

او نوع سوم دیابت را نیز مربوط به دوران بارداری دانست.

وی عوارض اختصاصی دیابت را "افزایش ادرار و تشنگی" عوارض غیراختصاصی آن را "ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی و بعضا پراشتهایی و تاری دید" و عوارض مزمن آن را منجر به كوری و از دست دادن كلیه و اختلالات قلبی بیان كرد.

وی گفت: افراد بالای ‪ ۴۰‬سال، وزن بالا، دارای سوابق خانوادگی بیماری دیابت، كسانی كه در معرض استرسهای اجتماعی، جسمی، عفونتهای شدید و فشار خون قرار دارند، زنانی كه در دوره حاملگی دچار دیابت شده و زنانی‌كه سابقه تولد نوزاد بیش از ‪ ۴/۵‬كیلوگرم داشته‌اند، افراد در خطر ابتلا به دیابت هستند.

او همچنین بر مراقبت و تزریق مداوم انسولین توسط بیماران دیابتی كه قند خون بالای ‪ ۲۵۰‬میلیگرم دارند تاكید و بیان كرد: احتمال زخمهای دیابتی و قطع عضو در صورت عدم درمان برای این بیماران وجود دارد.

بر اساس آمار دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی ‪ ۲۱‬هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر در این استان دیابتی هستند كه ‪ ۳/۴‬درصد آنان از تزریق انسولین، ‪ ۷۲/۴‬درصد با داروی خوراكی و رژیم غذایی و ‪ ۱۵/۶‬درصد نیز از داروهای گیاهی برای درمان خود استفاده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha