سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری ضمن اعلام این خبر که آیین‌ نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای با تفاهم خوبی که با معاونت پرستاری و حمایت وزیر بهداشت وجود داشت، نهایی شده و به وزیر ارائه شده است، عنوان کرد: وی به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد میرزابیگی در نشست خبری که صبح امروز به منظور تبیین فعالیت‌های این سازمان ترتیب داده شده بود به آخرین وضعیت اجرای مصوبات بزرگ دولت دهم برای پرستاران از جمله صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا مدرکی را به دست کسانی که با جان مردم سر و کار دارند، می‌دهند؛ اما این خلاء در کشور ما احساس می‌شد تا اینکه در خرداد ماه سال جاری در جلسه هیات وزیران دولت دکتر احمدی‌نژاد مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و درواقع می‌توان گفت چهار ستون اصلی حرفه‌ای شدن تشکیلات و امور پرستاری در کشور کامل شد.

میرزابیگی در ادامه به ضرورت متناسب‌سازی مراقبت‌های سلامت با خدمات پزشکی تاکید کرد و گفت: وقتی مردم به بیمارستان‌ها در بخش دولتی مراجعه می‌کنند، از نحوه ارائه خدمات رضایت ندارند. علاوه بر این دست‌اندرکاران نظام سلامت، پزشکان و پرستاران نیز از نوع خدماتی که ارائه می‌دهند راضی نیستند. متاسفانه پرستار ایثارگرانه کار می‌کند، اما نمی‌تواند متناسب با مهارت‌ها و دانشش به مردم ارائه خدمت کند.

رییس سازمان نظام پرستاری در ادامه به تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و برخی حواشی آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی آقایان تصور می‌کنند معاونت پرستاری به پاتوقی برای پرستاران تبدیل شده است، در صورتی که ایجاد شده تا مراقبت سلامت را سامان دهد و کمک کند تا این مراقبت‌ها جایگاه خود را در نظام سلامت بیابند، چرا که مراقبت سلامت حق مردم بوده و تاکنون به درستی ارائه نشده است.

استاندارد قابل اجرا در کشور در خصوص تعداد پرستار به تخت نداریم

وی به برخی مشکلات ناشی از کمبود پرستار در کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی قبل از انقلاب اسلامی هزار پرستار داشت، هنوز هم همان 1000 تا 1200 پرستار را دارد. این در حالی است که پیش از انقلاب 500 کارمند داشت اما اکنون حدود 4000 کارمند در این بیمارستان مشغول به کار هستند. زمانی که تاکید می‌کنیم باید به ازای هر هزار نفر جمعیت، سه تخت بیمارستانی ایجاد شود، باید پیوست‌های آن را نیز در نظر داشته باشیم و نسبت پرستار به تخت را نیز لحاظ کنیم. در حال حاضر استاندارد قابل اجرا در خصوص تعداد پرستار برای هر تخت بیمارستانی در کشور وجود ندارد و نتیجه هم همین نارضایتی مردم از ارائه خدمات خواهد شد.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اکنون تعداد پرستار به تخت چهار دهم تا نیم نفر پرستار در 24 ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی است، اظهار کرد: معاونت پرستاری در وزارت بهداشت تشکیل شده است و از برخی افراد در درون و بیرون از وزارت بهداشت می‌خواهیم در خصوص ضرورت تشکیل این معاونت فرافکنی نکنند و نگویند که چون تعداد پرستاران زیاد بوده یا به لحاظ ارتباطی که با رییس‌جمهور سابق داشته‌اند، توانسته‌اند در وزارت بهداشت معاونت بگیرند. پرستاران از سال 1376 ایجاد معاونت در وزارت بهداشت را پیگیری می‌کنند. اکنون زمان آن رسیده است که مطالبه مردم و پرستاران را از معاونت پرستاری پیگیر شویم، نه اینکه درباره چرایی تشکیل آن سخن بگوییم.

میرزابیگی با اشاره به اینکه در نوع خدمت‌رسانی‌مان در نظام سلامت یکجانبه‌نگری کرده‌ایم، اظهار کرد: پیش از این همه برنامه‌ریزی‌های مربوط به امور پرستاری را معاونت درمان و بخش بالین انجام می‌داد،‌ اما از این پس لازم است نگرش‌هایی که درباره پرستاری وجود داشت، تغییر کند. از سوی دیگر در حال حاضر با بار بیماری‌های غیرواگیر و مزمنی روبرو هستیم که هزینه بسیاری برای خانواده و کشور دربر دارد. به همین خاطر باید برای توسعه مراقبت از این بیماران در منزل تلاش کرد.

وی ادامه داد: تاکنون مراقبت از بیماران در سطح جامعه و مردم را کم داشتیم. به ویژه کمبود مراکز ارائه خدمات مراقبت در منزل به صورت سامان یافته احساس می‌شد، اما اکنون با توافقات صورت پذیرفته و مجوزهایی که در این خصوص صادر شده است، پیگیر ساماندهی خدمات مراقبتی پرستاری در منزل هستیم.

رییس سازمان نظام پرستاری در ادامه این نشست خبری بر ضرورت رعایت عدالت در سلامت تاکید کرد و گفت: لازم است عدالت بیمه‌ای در کشور برقرار شود. متاسفانه بیمه‌ها در نوع خدمت‌رسانی به مردم عدالت را آنچنان که باید رعایت نمی‌کنند. لازم است سازمان‌های بیمه‌گر در میزان پوشش بیمه‌ای، عمق نفوذ بیمه‌ای، روش‌های ایجاد امنیت روانی و از بین بردن انحصار بیمه‌ای به نفع مردم عدالت را توسعه دهند و به گونه‌ای عمل نکنند که مردم تا سالم هستند، مشغول کسب درآمد باشند و از یک برهه به بعد همه درآمد خود را صرف سلامت خود کنند.

میرزابیگی همچنین به مقوله عدالت در تامین و توزیع منابع اشاره کرد و گفت: ما انتظار نداریم دولت دقیقا به اندازه کمبود پرستارهایمان مجوز استخدام صادر کند، اما باید عدالت در توزیع مجوز استخدامی ایجاد شود تا به گونه‌ای نشود که یک دانشگاه علوم پزشکی بیش از 19 هزار کارمند داشته باشد، اما در مقابل تعداد پرستارهایش به 5000 نفر هم نرسد.

اعلام آمادگی نظام پرستاری برای تفویض برخی اختیارات وزارت بهداشت در حوزه پرستاری

وی در ادامه با بیان اینکه در جلسه‌ای وزیر بهداشت از نظام پزشکی و نظام پرستاری درخواست کرد تا بخشی از اختیارات و مسئولیت‌ها را تقبل کنند، گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم تا انجام 10 تا 15 خدمت را بپذیریم که این بسته جمع‌بندی شده از این خدمات تدوین شده و تا پایان هفته به دست وزیر بهداشت خواهد رسید و اگر به همه آنها عمل شود، ظرف دو تا سه سال آینده تغییرات خوبی را در نحوه خدمت‌رسانی به مردم شاهد خواهیم بود.

به گفته میرزابیگی، انجام برخی آموزش‌های ضمن خدمت که منجر به افزایش مهارت پرستاران می‌شود و همچنین تقبل تامین نیروی انسانی از طریق تعاونی از جمله این خدمات است که پس از موافقت نهایی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

آخرین وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

رییس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی، گفت: حدود یک ماه قبل جلساتی با معاونت پرستاری، معاونت درمان و وزیر بهداشت در این خصوص برگزار شد.

وی ادامه داد: اما وزیر بهداشت معتقد بود اکنون با بحران‌های دارویی روبرو هستیم و از ما درخواست کرد تا زمان رفع بحران‌های دارویی صبر کنیم. اما پیگیری مجدد بحث تعرفه‌گذاری این خدمات از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پایبندی دکتر هاشمی به مصوبات دولت قبلی قابل توجه و مایه دلگرمی است، ‌اظهار کرد: متاسفانه وزرای بهداشت دولت قبل بد عمل کرده‌اند و حتی وزیر بهداشت وقت طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن یک بیستم منابعی که برای اجرای تعرفه‌گذاری پیشنهاد کرده بودیم را در نظر گرفته بود که آن را نپذیرفتیم و ترجیح دادیم اجرای طرح‌ها مدتی مسکوت بماند تا اینکه به صورت ناقص اجرا شود.

30 درصد مردم کشور فشار خون قطعی دارند

میرزابیگی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر نتایج حاصل از طرح پایش سلامت ایرانیان و غربالگری فشار خون که چندی پیش به همت سازمان نظام پرستاری و حمایت وزارت بهداشت انجام شد، عنوان کرد: بر اساس آمار استخراج شده از حدود بیش از پنج میلیون ایرانی بالای 30 سال مشخص شد 30 درصد مردم مبتلا به فشار خون قطعی هستند که از این تعداد نیمی از آنها از بیماری خود بی‌خبر بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha