سلامت نیوز : رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران روش‌های دارویی فعلی درمان اعتیاد کارایی چندانی ندارد، گفت: متاسفانه شاهد اعتیاد مجدد در شماری از معتادان پس از ترک هستیم.

دکتر محمدرضا زرین‌دست در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره روش‌های درمانی اعتیاد توضیح داد: داروهایی چون متادون و شربت اوپیوم که در مراکز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، درمان‌ کننده قطعی نیستند، بلکه جایگزین مواد مخدر می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی معتادان بتوانند با متادون و نظایر آن، اعتیاد خود را ترک کنند، ولی برای برخی دیگر تاثیر موثر و قطعی نداشته باشد.

این پزشک داروساز درواکنش به اینکه برخی پزشکان عنوان می‌کنند روش‌های دارویی فعلی درمان اعتیاد کارایی چندانی ندارد و بخشی از معتادان پس از طی دوره‌های درمان، اعتیاد مجدد را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع صحیح است و روش‌های فعلی به تنهایی برای درمان اعتیاد کارایی ندارند.

وی ادامه داد: علاوه براین آنچه طی مصرف مواد مخدر به وجود می‌آید، تاثیرات دائمی است که ممکن است از دو هفته، چند ماه تا چند سال در افراد متغیر باشد که بستگی به میزان استفاده از این مواد دارد.

رییس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه یافتن تاثیرات این مواد بر روی ژن‌های بدن افراد معتاد بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: مقابله با این تاثیرات چندان راحت و ساده نیست و نمی‌شود شخصی را که چهار سال مواد مصرف می‌کند، طی دو هفته، سه هفته و یک ماه درمان کرد.

وی افزود: البته در درمان اعتیاد تنها درمان دارویی مطرح نیست، بلکه درمان‌های روانشناختی و کمک‌های روانی به فرد معتاد هم وجود دارد که بسیار موثر هستند.

زرین‌دست در پاسخ به اینکه اکنون پژوهش‌های مربوط به حوزه اعتیاد به کدام سو حرکت می‌کند، عنوان کرد: متاسفانه موادی که سابقا مصرف می‌شد، چندان پیچیده نبودند و نهایت آن هروئین بود. اما امروز با مواد شیمیایی که هر روزه نوع جدیدی از آن وارد بازار می‌شود، کار مشکل شده است.

رییس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: هر چه زمان می‌گذرد، داروی شیمیایی جدیدی وارد بازار می‌شود. درمان هر ماده‌ای با ماده دیگر متفاوت است. اما محققان تلاش می‌کنند دریابند مکانیسم این مواد مصرفی چیست و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد.

زرین‌دست تاکید کرد: اعتیاد مستقیما با جان و روح مردم در ارتباط است و خانواده‌ها و دولت را متحمل هزینه‌های سنگین اقتصادی می‌کند. به همین خاطر باید زمینه‌های لازم برای پیشگیری از بروز اعتیاد فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha