دانشمندان دانشگاه آكسفورد انگلیس سعی دارند با مهار انرژی آزاد شده از انفجار حباب‌هایی ریز در بدن، سلولهای سرطانی را از بین ببرند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از بی‌بی‌سی ، این پژوهشگران وسیله‌ای ساخته‌اند كه با تاباندن امواج فراصوت به بدن در اطراف تومور حبابهایی ایجاد می‌كند.

زمانی كه این حباب‌های می‌تركد انرژی بصورت گرما آزاد می‌كند كه می‌تواند سلولهای سرطانی را از بین ببرد.

این محققان قصد دارند روش جدید را در آزمایش‌های بالینی بكار گیرند، این روش را می‌توان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان كلیه و كبد بكار گرفت.

این امواج فراصوت موسوم به "هایفو ‪ "Hifu‬غیر تهاجمی است و مطالعات نشان داده است كه این شیوه دستكم به موثری عمل جراحی و البته بدون خطرات ناشی از باز كردن بدن بیمار است.این شیوه همچنین آسیب رسیدن به بافتهای سالم كه در رادیودرمانی وجود دارد را نیز محدود می‌كند.

به گفته دانشمندان با مهار انرژی آزاد شده از حباب‌ها هنگامی كه بافت در معرض امواج فراصوت شدید قرار می‌گیرد، می‌توان درمان ‪ Hifu‬سریعتر و بهتری را صورت داد.

زمانی كه هرگونه موجی از ماده حركت می‌كند ضعیف می‌شود و برخی از میزان انرژی به گرما تبدیل می‌شود. به این دلیل است كه امواج میكرو غذا و امواج سبك خورشید زمین را گرم می‌كنند.

در ‪ Hifu‬امواج فراصوت خارج از بدن به نقطه‌ای در درون بدن تمركز داده می‌شوند و گرمای منطقه‌ای شدیدی كه سلولها را می‌كشد ایجاد می‌كند.

این شیوه مانند سوزاندن تكه‌ای كاغذ با استفاده از ذره‌بین در مقابل نور خورشید است.

اما شیوه ‪ Hifu‬در مقایسه با عمل جراحی دو محدودیت مهم دارد كه آزمایشات بالینی آن را به تاخیر می‌اندازد. نخست آنكه این شیوه بسیار كند صورت می‌گیرد بطوریكه برای درمان یك تومور ‪ ۱۰‬سانتی متری پنج ساعت زمان نیاز دارد درحالیكه خارج كردن بافت از بدن در جراحی ‪ ۴۵‬دقیقه طول می‌كشد.

دوم آنكه متخصصان بعد از پایان كار درمانی می‌توانند به نتیجه آن پی ببرند.

محققان دریافتند با مهار حباب‌های كوچك كه در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو فرا صوت متمركز در بافت ایجاد می‌شوند، می‌توانند تاثیر گرما را نسبت به درمان ‪ Hifu‬معمولی، شش تا ‪ ۱۰‬برابر كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha