سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

دولت دهم نه سهم نظام سلامت را از سود ناشی از هدفمندی‌یارانه‌ها داد و نه سهم بهداشت از فروش نفت را. از سوی دیگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تحریم و بیش از هرچیزی سوءمدیریت باعث شد تا بسیاری از مراكز درمانی ورشكسته شوند و ‌آژیر قرمز نظام سلامت بلند شود.

250هزاركیسه خون، با وثیقه آزاد می‌شود
سلامت نیوز : دولت دهم نه سهم نظام سلامت را از سود ناشی از هدفمندی‌یارانه‌ها داد و نه سهم بهداشت از فروش نفت را. از سوی دیگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تحریم و بیش از هرچیزی سوءمدیریت باعث شد تا بسیاری از مراكز درمانی ورشكسته شوند و ‌آژیر قرمز نظام سلامت بلند شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ وجود 250 هزار كیسه خون پشت گیت‌های گمرگ به اعتراض فعالان حوزه تجهیزات پزشكی منجر شده است. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی علت آن را كمبود اعتبار 10 میلیاردتومانی می‌داند كه او البته در تلاش برای تامین آن است: «مصوبه‌ای تا آخر هفته اعلام می‌شود تا داروها با حداقل وثیقه از گمرك آزاد شود.» «دكتر بشیر حاجی‌بیگی»،مدیركل دفتر مدیرعامل و روابط‌عمومی سازمان انتقال خون هم در گفت‌وگو با تهران امروز از ترخیص 450 هزار كیسه خون از گمرگ از هفته پیش تا دو روز پیش خبر می‌دهد ومی‌گوید سعی برآن است كه مابقی كیسه خون‌ها تا هفته آینده ترخیص شوند.

علی‌اكبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون هم می‌گوید: پیگیر اخذ مجوزها و ترخیص برخی اقلام وارداتی مانند كیسه‌های خون و سایر تجهیزات انتقال خون كه در گمرك مانده، هستیم و این اقلام به زودی از گمرك ترخیص می‌شود.

او در مورد بلوكه‌شدن 250 هزار كیسه خون در گمرك می‌گوید: «الان كمبود كیسه خون در انتقال خون نداریم ولی تعدادی كیسه خون و سایر اقلام مورد نیاز سازمان انتقال خون در گمرك به دلایل مختلف مانده است كه پیگیر مجوزها برای خروج این اقلام از گمرك هستیم.»

باز هم مشكلات ارزی

به‌رغم تلاش‌های دولت جدید اما كمبود اعتبارات همچنان بسیاری از داروها و تجهیزات پزشكی را پشت گیت‌های گمرگ نگه داشته است. ابوالفضل صانعی نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشكی نخستین كسی بود كه از انباشت حجم زیادی كیسه خون در گمرك‌های داخلی خبر داد. به گفته او ابهام درباره نوع ارزی كه باید برای ترخیص به این كیسه‌ها اختصاص یابد باعث انباشت آنها در گمرك و صادر نشدن مجوز ترخیص شده است.

به گفته سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت كیسه خون‌ها مربوط به سازمان انتقال خون است و مشكل اینجاست كه ترخیص این كیسه‌های خون نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار دارد اما سازمان چنین پولی را ندارد. هاشمی از تلاش وزارتخانه مطبوع خود برای حل این مشكل خبر می‌دهد.

آنطور كه هاشمی می‌گوید: «دولت یازدهم در امر تامین دارو حدود 2/7 میلیارد دلار كمك كرده است كه این امر با دستور رئیس‌جمهور و همكاری بانك مركزی و در نهایت از حوزه وزارت نفت تامین شد.»

سالانه سه میلیون كیسه خون مصرف می‌شود

ابوالفضل صانعی هم با اشاره به اینكه نیاز سالانه كشور به كیسه خون حدود سه میلیون عدد است، می‌گوید: از این مقدار سالانه حدود دو میلیون كیسه باید وارد شود و ظرفیت تولید یك میلیون كیسه نیز در داخل وجود دارد. او با بیان اینكه هم در زمینه تولید و هم در زمینه واردات كیسه خون با مشكلات زیادی مواجه هستیم، می‌گوید: تا قبل از چهار سال پیش سازمان انتقال خون برای تامین كیسه خون موردنیاز خود مناقصه‌ها را به صورت ارزی برگزار می‌كرد كه واردكنندگان با این نوع مناقصه مشكلی نداشتند اما از زمانی كه مناقصه‌ها به صورت ریالی برگزار می‌شود به دلیل نوسان‌های شدید نرخ ارز و بالا رفتن ریسك، دیگر واردكنندگان مطرح و صاحب برند در مناقصه‌های سازمان انتقال خون شركت نمی‌كنند. او با تاكید بر اینكه تامین نیاز كشور به كیسه خون از طریق واردات نیاز به برنامه‌ریزی جدی‌تری دارد، می‌گوید: «در اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات كیسه خون تاخیر زیادی رخ داده و باعث خواب سرمایه واردكنندگان شده است.

در همین حال ورود واردكنندگان كم‌تجربه به عرصه واردات كیسه خون نیز باعث شده تا تامین نیاز كشور به این محصول كلیدی با مشكلاتی مواجه شود.» صانعی از انباشت 250 هزار عدد كیسه خون به ارزش سه میلیون یورو در گمرك‌ خبر می‌دهد و می‌گوید: «این كیسه‌ها از فرانسه وارد شده‌اند و دلیل اصلی انباشت آنها در گمرك نیز این است كه این كیسه‌ها براساس ارز مرجع ثبت سفارش شده‌اند و حالا كه وارد گمرك شده‌اند، واردكننده باید مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را به بانك مركزی پرداخت كند كه این اتفاق هنوز رخ نداده و ابهام به وجود آمده در این زمینه باعث انباشت كیسه‌های خون در گمرك شده است.» براساس آمار گمرك ایران در پنج ماه نخست امسال 118 تن كیسه خون از پلیمرهای اتیلن به ارزش 4.5 میلیون دلار و 1.7 تن كیسه خون از سایر مواد پلاستیكی به ارزش بیش از 10 هزار دلار وارد كشور شد.

باز هم ماجرای كیسه خون

كیسه‌های خون پیش از اینكه به دلیل بی‌پولی سازمان انتقال خون در گمرك بمانند، چند ماه پیش هم به دلیل عدم كیفیت آنها در صدر اخبار پزشكی كشور نشستند. كیسه خون‌هایی كه صدای اعتراض تالاسمی‌ها را درآورد. البته كیسه‌های خون‌ در سال‌های اخیر تنها اعتراض این بیماران نبود. كمبود دارو و واكنش به داروهایی داخلی از جمله مسائلی بود كه به اعتراض چند باره تالاسمی‌ها منجر شد.

هرچند سازمان انتقال خون عدم كیفیت كیسه‌های خون‌ را قبول نداشت اما اقدام به جمع‌آوری آنها كرد. این بار البته دیگر پای كشور چین در میان نیست. هرچند محصولات چینی تاكنون هزینه‌های بسیار زیادی را به بیماران تحمیل كرده است و برخلاف تكذیب مسئولان، مرگ برخی از هموطنان را در پی داشته است اما این‌بار پای یك شركت سنگاپوری در میان است.

به گفته فرانوش، معاون فنی و فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون، تصور بیماران مبنی بر اینكه تولیدكننده اصلی كیسه‌ها، كشور سنگاپور بوده، درست نیست و آنها در حقیقت تولید شركت جی.‌ام. اس ژاپن است كه سنگاپور امتیاز تولیدش را گرفته و ایران از حدود یك دهه پیش این كیسه‌ها را از سنگاپور می‌خریده و در این مدت، كیسه‌ها هرگز اشكالی نداشته است. جمع كردن 3 هزار كیسه خون‌ بی‌كیفیت پایان ماجرا نبود. مسئولان به‌رغم اینكه مدعی بودند كه همواره كیسه‌های خون‌ را چین وارد می‌كند به سراغ كیسه‌های خون‌ اروپایی رفتند اما اینبار در ایستگاه بی‌پولی گیر افتادند. بی‌پولی كه البته از قبل قابل پیش‌بینی بود.

بی‌مهری دولت دهم

دولت دهم نسب به نظام سلامت مهربانی پیشه نكرد و همین مسئله این نظام را وارد مسائل و مشكلات پچیده كرده. مشكلاتی كه بیماری نظام سلامت را در پی داشت. دولت دهم نه سهم نظام سلامت را از سود ناشی از هدفمندی‌یارانه‌ها داد و نه سهم بهداشت از فروش نفت را. از سوی دیگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تحریم و بیش از هرچیزی سوءمدیریت باعث شد تا بسیاری از مراكز درمانی ورشكسته شوند و ‌آژیر قرمز نظام سلامت بلند شود. الان هم همانطور كه هاشمی وزیر بهداشت می‌گوید دولت از جیب نفت بخشی از اعتبار دارو را تامین كرده است. هاشمی برای حل مشكل كیسه‌های خونی كه پشت گیت‌های گمرگ مانده به‌دنبال مصوبه‌ای است كه بتواند با گذاشتن وثیقه 250 هزار كیسه خون را ترخیص كند. وثیقه‌ای كه به نظر می‌رسد جور شده باشد چون روابط‌عمومی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید تاپایان هفته آینده تمام كیسه‌های خون‌ ترخیص می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha