سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 82654
سلامت نیوز : شهر اراک از ابتدای امسال تا انتهای مردادماه، ۸۳‌روز را در هوای آلوده سپری کرد که این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۴‌درصد بیشتر شده است. تعداد ‌روزهای آلوده هوای اراک در سال گذشته 40‌روز بوده است. در حالی تعداد‌ روزهای آلوده نسبت به سال گذشته 28‌روز افزایش داشته که کاهش بارندگی و افزایش ریزگردها موجب تجمع گردوغبار و حرکت آنها از سمت استان‌ها و کشورهای غربی و حاشیه تالاب میقان اراک به سوی استان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ براساس تحقیقات، برآوردها و نتایج کارشناسی 70‌درصد ریزگردها منشا خارجی دارند و از کشورهای عراق، عربستان و سوریه وارد کشور می‌شوند و 30‌درصد ریزگردها و گردوغبار منشا داخلی دارند و از اراضی بیابانی استان است. 450‌هزار هکتار اراضی بیابانی استان و 50‌هزار هکتار اراضی تالاب میقان منشا فرسایش بادی و تولید گردوغبار داخلی است.  براساس آمارهای قبلی 48‌درصد آلودگی شهر اراک ناشی از خودروهاست؛ از مجموع 190‌هزار خودرو شماره‌گذاری شده در اراک 15‌هزار خودرو فرسوده در کلانشهر اراک وجود دارد که با همکاری فرمانداری، تاکسیرانی و پلیس راهور برنامه‌هایی به منظور نوسازی و از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده در دستور کار است. 20‌درصد اتوبوس‌های شهر اراک گازوییل‌سوز هستند که باید از مرکز شهر خارج شوند، با تعامل با شهرداری مقرر شده است که از این اتوبوس‌ها در مرکز شهر استفاده نشود.

روزانه صدنفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند. بیماری‌ای که در استان مرکزی با آلایندگی‌های هوا هر‌روز قربانیان بیشتری می‌گیرد؛ آمارها نشان می‌دهد سرطان ریه، مثانه و تیرویید سه‌سرطانی به‌شمار می‌روند که مبتلایان به آنها در استان مرکزی بیشتر از میانگین کشوری است. سن ابتلا به بیماری سرطان در استان مرکزی سه‌سال کاهش یافته است. تشخیص دیررس، اطلاع‌رسانی ضعیف و سطح پایین اطلاعات جامعه از بیماری سرطان، ضعف غربالگری، طی مسیرهای پرهزینه، غیرعلمی، ناکارآمد و از دست دادن زمان طلایی درمان و عدم تطبیق بیمار با بیماری خویش از مشکلات فراروی کادر درمان سرطان در استان مرکزی است.

صنایع یکی از منشاهای عمده آلودگی هوای اراک است؛ یک سوم از صنایع مادر ایجاد شده ایران در استان مرکزی قرار دارد. بیش از 40‌سال از فعالیت ماشین‌سازی اراک می‌گذرد و کارخانه آذرآب از دیگر واحدهای اراک است که از صنایع مادر در این شهر به‌شمار می‌رود. آلومینیم‌سازی نیز از دیگر کارخانه‌ها و صنایع مادر اراک است. سالانه بیش از 600‌میلیون‌دلار کالای صنعتی از استان مرکزی صادر می‌شود که 90‌درصد ارزش آن متعلق به صنایع مادر است. به دلیل همین توانمندی است که استان مرکزی جزو 15 صادر‌کننده خدمات فنی و مهندسی است.  در این استان بیش از دو‌هزارو700 واحد صنعتی وجود دارد که این استان را در رده دوم صنایع مادر و رتبه چهارم در صنعت قرار داده است. در استان مرکزی 14 شهرک صنعتی، 14 ناحیه صنعتی و شهر بزرگ صنعتی کاوه برای استقرار صنایع استان نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاری صنعتی در استان مرکزی به بیش از 70‌هزار‌میلیاردتومان با فعالیت بیش از دو‌هزار و 700 واحد صنعتی می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha