سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 82686

سلامت نیوز : کارشناس مالاریا مرکز بهداشت شهرستان میناب گفت: در نیمه نخست سال جاری 15 مورد مالاریا از نوع وی‌واکس(خوش خیم) در شهرستان میناب کشف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس مسعود یریان افزود: از این تعداد 12 مورد آن مربوط به افراد غیر ایرانی و از دوره گردان پاکستانی بوده و 3 مورد ایرانی ساکن روستاهها و شهر میناب هستند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل انتشار بیماری مالاریا در میناب، ورود غیر مجاز اتباع بیگانه و وجود آب‌های راکد در جوار رودخانه بعد از سد استقلال میناب است که این آبها بعد از رها سازی از سد در حاشیه مناطق مسکونی جمع و راکد می‌ماند و خود موجب رشد لارو مالاریا خواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: تاکنون اقداماتی از جمله رها‌سازی ماهی گامبوزیا و آفانیوس در مکان آبهای راکد جهت مبارزه با لارو مالاریا انجام شده است، ولی به علت حجم بالای آبهای راکد و رشد نیزارها این اقدامات کافی نبوده و نیازمند زهکشی و خشک کردن آبهای راکد است که بدون همکاری بین بخشی سازمان‌ها مقدور نیست.

یریان خاطر نشان کرد: طی جلسه شورای اداری شهرستان میناب مقرر شد ادارات راه و ترابری و شهرداری با همکاری شبکه بهداشت شهرستان میناب در خصوص زه کشی و لایروبی ‌یا هدایت آب‌های مسیر رودخانه حاشیه شهر میناب اقداماتی انجام دهند‌.

وی در ادامه گفت: راه‌های دیگری برای مبارزه با مالاریا از جمله سمپاشی در سطح روستاها که در دو مرحله بهار و پاییز انجام می‌پذیرد، در بهار امسال 32 روستا سمپاشی بصورت ابقایی انجام شد.

کارشناس مالاریا شبکه بهداشت و درمان میناب خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های پیشگیری از مالاریا در شهرستان میناب بیماریابی و مراقبت اکتیو با مراجعه بهداشتیاران‌، بهورزان و کاردانان بهداشتی آموزش دیده به منازل و توزیع پشه بند و آموزش در خصوص استفاده صحیح از آن همچنین آموزش در خصوص راه‌های انتقال و علائم بیماری و راه‌های پیشگیری و مبازه با بیماری مالاریاست.

یریان در خاتمه افزود: در همین راستا شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب در جهت ریشه کنی و حذف کامل مالاریا‌ اقدام به راه اندازی کمپینگ آموزشی بیماری مالاریا در سطح شهرستان میناب کرده و با آموزش به بهورزان و کاردانان و رابطین بهداشتی و اعزام آنها به روستاه‌ها گام مهمی در اجرای برنامه‌ای جهانی حذف مالاریا گلوبال فاند برداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha