سلامت نیوز : مدیر کل سابق نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مدعی هستیم محصولاتی که به آن‌ها پروانه ساخت می‌دهیم، تحت نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شوند و در سلامت هستند، گفت: با این حال اگر مردم شکایتی در خصوص مواد خوراکی و آشامیدنی داشتند با سامانه تلفنی 1490 در میان بگذارند.

مهندس عباس مهدی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه سازمان غذا و دارو بیشتر در راستای سیاست‌گذاری در امر غذا فعالیت می‌کند، توضیح داد: 49 معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای کارخانه‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی پروانه صادر می‌کنند و بر حسن انجام وظایف آن‌ها نظارت دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مردم باید به لوگوی سازمان غذا و دارو بر روی بسته‌بندی مواد غذایی توجه کنند، گفت: وجود شماره پروانه ساخت یا لوگوی سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد این محصول ایمن و سالم بوده و تحت کنترل وزارت بهداشت است. در واقع این محصولات تحت پوشش سازمان غذا و دارو هستند.

مدیر کل سابق نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: مدعی هستیم محصولاتی که به آن‌ها پروانه ساخت می‌دهیم، تحت نظارت ما تولید می‌شوند. اما محصولات کشاورزی و دامی که به صورت فله توزیع می‌شوند، تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند.

وی به استفاده و بهره‌برداری از سیستم PMS اشاره کرد و گفت: این سیستم کنترل فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی را در سطح عرضه برعهده دارد زیرا علاوه بر کنترل در سطح تولید، در سطح عرضه هم با همین روش کنترل‌ها را بر عرضه انجام می‌دهیم. پیش از مصرف، نمونه‌ها بر حسب شاخص‌های ایمنی که با سلامت مردم درگیر است، ‌آزمایش می‌شوند. بویژه فرآورده‌هایی چون مواد لبنی و پروتئینی که احتمال انتقال آلودگی از طریق آن‌ها بالاتر است. بر اساس شاخصه‌های آنالیز اگر خطر مشخص شود کارخانه‌هایی که دچار نقص و مشکل هستند بر حسب شدت تخلف لغو پروانه، تعلیق و معرفی به مراجع ذی‌صلاح در انتظار آنهاست.

مدیر کل سابق نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه اگر مردم شکایتی در خصوص محصولات خوراکی و آشامیدنی دارند می‌توانند ‌با سامانه رسیدگی به شکایات 1490 در میان بگذارند، گفت: براساس موارد تخلف و شکایات رسیده برای معرفی برخی فرآورده‌های غیرمجاز، اطلاع‌رسانی عمومی در پایگاه اینترنتی این سازمان نیز انجام می‌شود.

تضمین کامل سلامت کلیه آب‌های آشامیدنی مجوزدار

وی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به اینکه آیا وجود املاح معدنی در بطری‌های آب آشامیدنی و معدنی برای بدن آسیب‌زاست؟ گفت: آب‌ها یا معدنی هستند یا آشامیدنی که وزارت بهداشت برای تولید آنها پروانه صادر می‌کند و بسته‌بندی شده هستند. این آب‌ها کاملا کنترل شده‌اند و زیر نظر مسئول فنی تولید می‌شوند.

مهدی‌زاده تاکید کرد: برای این آب، فیلترهای مختلفی وجود دارد که بعد از عبور از فیلتر، تمام فلزات سنگین آن گرفته می‌شود و سپس با شاخص‌های استاندارد آب معدنی اجازه توزیع پیدا می‌کنند. همه آب‌های مجوزدار سلامت هستند و مشکلی ندارند. پایش بازار نیز توسط معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می‌شود. اگر هم مشکل خاصی وجود داشته باشد سریعا پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha