سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 82690

سلامت نیوز : معمولا شغل ادرای یا به اصطلاح پشت‌میزنشینی تصویر یک شغل راحت و بی‌دردسر را در ذهن ما ایجاد می‌کند و برای بعضی‌ها چنین شغلی ایده‌آل محسوب می‌شود اما این ظاهر قضیه است پشت میزنشینی هم دردسرها و مشکلات خاص خودش را دارد. کم‌تحرکی یکی از مشکلات چنین مشاغلی است، کارمندان اداری معمولا بیشتر روز پشت میز نشسته‌اند و تحرک کمی دارند.

دکتر رستمی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: پشت میزنشینی مداوم در طولانی مدت باعث بروز چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی و کمردرد می‌شود و پشت میزنشینان بهتر است ورزش را در برنامه‌ روزانه خود بگنجانند و از تحرک‌ها و استراحت‌های کوتاه در محل کار خود غافل نشوند.

این فیزیوتراپ «بیمارستان آیت‌اله طالقانی ایلام» ادامه داد: انجام حرکات ورزشی مداوم و منظم حداقل به مدت 15 دقیقه در روز، پیاده‌روی روزانه و انجام حرکات کششی در حین انجام کار در محیط‌های اداری از جمله راه‌هایی است که افراد جامعه با انجام آن می‌توانند سلامت جسمی خود را تضمین کنند و عوارض کم‌تحرکی را کاهش دهند.

رستمی تصریح کرد: شایعترین دردهایی که امروزه شاغلان در مراکز اداری از آن رنج می‌برد دردهای مفصلی گردن، زانو و کمر است که به مرور زمان عوارض جبران‌ناپذیری را بر جای گذاشته لذا به افراد شاغل در ادارات توصیه می‌شود به مدت طولانی روی صندلی ننشینند و و به ازای هر نیم ساعت نشستن 10 دقیقه بایستند یا راه بروند.

وی دقت در نوع نشستن و برخاستن صحیح را یکی از عواملی برشمرد که فراموش کردن آن سرآغاز مشکلات خواهد بود و اضافه کرد: در ادارات باید به نوع صندلی‌ و میزهایی که کارمندان ساعات زیادی بر روی آنان می‌نشینند دقت شود.

این فیزیوتراپ صندلی مناسب برای کارمندان را صندلی قابل تنظیم دانست که کارمند متناسب با راحتی خود آن را تنظیم کند.

رستمی تاکید کرد: پشتی صندلی باید در قسمت پایین انحنایی داشته تا گودی کمر را پر کند و در قسمت بالا جایی نیز برای استراحت سر و گردن داشته باشد.

وی ضمن اشاره به داشتن دستگیره در کناره‌های صندلی جهت تکیه دادن دست‌ها برروی آن اضافه کرد: صندلی باید قابلیت چرخش را داشته باشد تا افراد هنگام کار بدنشان را نچرخانند.

این فیزیوتراپ بر صندلی قابل تنظیم برای استفاده‌ افراد با ابعاد گوناگون بدنی تاکید کرد و گفت: در صورتی که صندلی قابل تنظیم نباشد توصیه می‌شود برای استراحت پاها، از زیرپایی استفاده شود چرا که این ابزار به عنوان المان‌های مرتبط با صندلی، شرایط مناسبی را برای عضلات اندام تحتانی ایجاد می‌کند.

وی در مورد استفاده از زیرپایی گفت: زیرپایی موقعیت جریان خون به قسمت پایین ساق را بهبود می‌بخشد و به کاهش خستگی کمک می‌کند.

رستمی میزکار کارمندان را برای جلوگیری از دردهای پشت و کمر بسیار مهم دانست و گفت: سطح روی میز باید در حدود ارتفاع آرنج به هنگام نشستن صاف باشد.

این فیزیوتراپ نشستن و برخاستن را در سه مرحله عنوان کرد و افزود: یک پا عقب‌تر در فاصله‌ی دو پایه قرار گرفته و وزن بدن همراه با خم شدن مفاصل بر روی پای عقب و نشیمنگاه به آرامی فرود آید، از دسته صندلی برای کاهش شتاب و انتقال وزن به پای عقب استفاده می‌شود.

وی در مرحله بعد به نشستن بصورت قائم و تکیه بر پشتی برای کاهش میزان گودی کمر تاکید و در رابطه با مرحله برخاستن گفت: در هنگام بلند شدن یک پا عقب و یک پا جلو قرار گیرد تا فرد آمادگی بیشتری برای راه رفتن و حرکات بعدی داشته باشد.

رستمی به نزدیک کردن صندلی به میز کار در جهت جلوگیری از خم شدن زیاد تاکید کرد و افزود: کارمندان سعی در صاف نگه داشتن گردن داشته و خود را از ناحیه‌ مفاصل ران و لگن به جلو خم کنند.

رستمی گفت: در حد امکان در بین نشستن‌های طولانی، فواصل استراحت کوتاه مدتی برای تغییر در وضعیت بدنی خود در نظر گرفته و دقت کنند موقع نشستن فاصله‌ای میان لگن و پشتی صندلی باقی نمانده و تمامی ناحیه‌ پشت ستون مهره‌ها به پشتی صندلی تکیه داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha