سلامت نیوز : رییس انجمن آسیب شناسی ایران با بیان این مطلب که آزمایشگاه بیمارستان‌های آموزشی از کیفیت بالاتری برخوردارند، گفت: برخی آزمایشگاهای تحت پوشش تامین اجتماعی به علت مشکلات مالی و گران شدن مواد مصرفی مانند افزایش قیمت کیت‌ها وضعیت نامناسبی دارند و شاید این شرایط نیز موجب بروز خطاهای فردی و دستگاهی شود.

دکتر فرید کرمی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های مراجعان به آزمایشگاه‌ها، ترس از پاسخ غلط آزمایشگاه است چرا که پاسخ غلط بر تصمیم گیری پزشکان برای مراحل بعدی درمان تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه پاسخ یک آزمایش می تواند سرنوشت بیمار را تعیین کند، افزود: اگر خطای موجود در پاسخ آزمایش بیش از محدوده تعریف شده خطا باشد می تواند در برخی موارد کشنده باشد.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: به عنوان مثال اگر در جواب تست نمونه برداری بیمار اشتباه شود علاوه بر ضرر جانی می تواند ضرر مالی زیادی نیز به بیمار تحمیل کند.

ضریب خطای پاتولوژیست‌ها در پاسخ آزمایش کمتر است

دکتر کرمی با اشاره به اینکه به طور قطع در تمام مراحل آزمایشگاهی امکان خطا وجود دارد، اظهار داشت: اما در این میان نوع کار پاتولوژیست‌ها به گونه‌ای است که برای اظهارنظرهای تشخیصی، زمان در اختیار دارد و این زمان فرصتی را به منظور مطالعه در اختیار او قرار می دهد.

وی افزود: برای مثال وقتی اصل نمونه بیمار می آید، پس از مرحله تکه برداری ازآن، پاتولوژیست به منابع علمی مراجعه می‌کند و فرصت زمانی برای انجام مطالعه وجود دارد که این زمان ضریب خطای پاسخ آزمایش را کاهش می دهد و ضریب خطای او کمتر از سایر رشته های پزشکی باشد.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران با بیان این مطلب که آزمایشگاه بیمارستانهای آموزشی از کیفیت بالاتری برخوردارند، گفت: برخی آزمایشگاهای تحت پوشش تامین اجتماعی به علت مشکلات مالی و گران شدن مواد مصرفی مانند افزایش قیمت کیت ها وضعیت بدتری دارند و شاید این شرایط نیز موجب بروز خطاهای فردی و دستگاهی شود.

دکتر کرمی در پایان با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها کمترین پرونده‌ها را در نظام پزشکی دارند، اظهار داشت: درصد بروز اشتباهات آزمایشگاهی ضعیف است اما در صورت وجود هر اشتباهی، نظام پزشکی آماده برخورد با مرکز و فرد خاطی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha