سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 82705

سلامت نیوز : پزشکان معتقدند کمبود نوعی پروتئین کلیدی در بدن برخی افراد، عامل بروز تبخال به دفعات بیشتر در آنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان دانشگاه ادینبورگ در آزمایش‌های اخیر خود ابتدا به بررسی علت بروز تبخال در اطراف دهان که در برخی افراد بیشتر اتفاق می‌افتد، پرداختند.

به گفته این پزشکان، ویروس «هرپس سیمپلکس1» اغلب از همان سنین کودکی و زمانی که بزرگسالان، اطفال را می‌بوسند به کودک منتقل می‌شود. این ویروس سپس با عبور از پوست وارد سیستم عصبی فرد شده و تا زمان قرار گرفتن در معرض استرس و یا ابتلای فرد به یک بیماری خاص یا دیگر عوامل تحریک‌کننده در بدن به صورت غیرفعال باقی می‌ماند و در صورت مهیا شدن شرایط، تبخال بروز می‌کند.

پزشکان با بررسی هزاران ژن دریافتند که پروتئینی موسوم به «اینترفرون لمبدا» این وظیفه را دارد که ویروس هرپس سیمپلکس 1 را در بدن غیرفعال نگه دارد.

پزشکان دانشگاه ادینبورگ در این مطالعه DNA افرادی را که مکرر به تبخال مبتلا می‌شدند با افرادی که حامل ویروس هرپس سیمپلکس بودند اما به ندرت تبخال می‌زدند، مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد در افرادی که مکرر تبخال می‌زنند، ژن تولیدکننده پروتئین اینترفرون لمبدا، فعالیت کمتری دارد و در نتیجه این وضعیت باعث می‌شود که سیستم ایمنی آنان نتواند این ویروس را تحت کنترل درآورد.

پزشکان معتقدند که اکثر افراد، ناقل ویروس هرپس سمپلکس 1 هستند اما به دلایلی که برخی از آنها هنوز مشخص نیست بعضی اشخاص بیشتر از دیگران تبخال می‌زنند که البته این یافته تا حدی عامل این تفاوت را آشکار ساخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha