سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 82708

سلامت نیوز : معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حجاج بیت‌الله الحرام که قصد تشرف به سرزمین وحی را دارند باید مراقب عفونت تنفسی شبه “سارس” باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: در یک سال اخیر جامعه بشری با ویروس جدیدی مواجه شده که شبه سارس یا کورونا ویروس خاورمیانه‌ای (MERS-COV) نامیده می‌شود. بر اثر این ویروس در حدود یک سال، 114 نفر مبتلا و قریب 54 نفر فوت کرده‌اند یعنی حدود 50 درصد مرگ و میر داشته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: این بیماری در کشورهای خاورمیانه نظیر عربستان سعودی، اردن، قطر، امارات و حتی برخی از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، انگلیس و ایتالیا رخ داده است.

وی تصریح کرد: حدود نیمی از کل بیماران در عربستان سعودی بوده‌اند بنابراین حجاج عزیزی که برای حج تمتع به سرزمین وحی مشرف می‌شوند ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند و لازم است که پزشکان، مدیران کاروان‌ها و خود حجاج مواظب این بیماری باشند. آگاه شدن از راه‌های سرایت و علایم بیماری و رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: علایم این بیماری به صورت یک عفونت تنفسی ساده نظیر سرماخوردگی تا علایم تنفسی شدید و تنگی نفس و ARDS و مرگ بروز می‌کند.

علوی درباره راه‌های سرایت و انتقال این بیماری، گفت: راه‌های انتقال و سرایت این بیماری شبیه سرماخوردگی است، یعنی راه‌های مختلفی برای انتقال وجود دارد. انتقال عمدتا فرد به فرد و در فاصله یک متری و از طریق سرفه، عطسه و پراکنده شدن ویروس در قطرات تنفسی و در حداقل زمان یعنی 15 دقیقه رخ می‌دهد که به آن در اصطلاح، تماس نزدیک گفته می‌شود.

وی ادامه داد: راه دیگر انتقال از طریق دست‌های آلوده است، یعنی دست‌ها از طریق آلوده شدن به قطرات تنفسی که در سطوح اشیا و یا دست بیماران قرار دارند، موجب انتقال بیماری می‌شوند. راه دیگر انتقال سرایت بیماری در بین کارکنان بیمارستان در مراکز بهداشتی و درمانی است که در اثر تماس این کارکنان با بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی مشکوک به این بیماری رخ می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری به حجاج، توصیه کرد، حجاج سعی کنند که در اماکن عمومی و مراکز تراکم جمعیت‌ها حتما از ماسک استفاده کنند و از تردد در این اماکن تا آن‌جایی که ضرورت ندارد پرهیز نمایند. همواره سعی کنند از دست زدن به اشیا که احتمال آلودگی دارند و همچنین از روبوسی و دست دادن با دیگران خودداری کنند. ترشحات تنفسی خود را در معابر عمومی پرت نکنند و از دستمال کاغذی استفاده کرده و آنها را بعد از مصرف در سطل زباله بیندازند. همواره شستشوی دست‌ها را با آب و صابون به عنوان یک اصل و عادت خوب بهداشتی رعایت کنند.

علوی تاکید کرد: حجاج باید قبل از تشرف، واکسن آنفلوآنزا و سایر واکسن‌های ضروری خود را تزریق کرده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha