سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 82711
سلامت نیوز : یک متخصص بیماریهای پوست و مو از شمار رو به افزایش و نگران کننده بیماریهای نادر پوستی و فراوانی تنوع آنها اشاره کرد و افزود: تشخیص و درمان این گروه از بیماریها مطالعه، بررسی همه جانبه و بکارگیری روشهای نوین تشخیصی را می طلبد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حمید شهیدی در توضیح اهمیت پوست و موضوع سلامت آن می گوید: پوست اولین پوشش حفاظتی بدن در برابر میکروبها و عوامل بیماری زا می باشد که اندام بدن را پوشانده و آنها را از گزند آسیبها در امان نگه می دارد لذا هر گاه ناشی از عوامل درونی یا بیرونی آسیب و جراحت به مدتی هر چند کوتاه بر سطح پوست ظاهر شود در واقع اولین لایه محافظ بدن است که آسیب دیده و تضعیف می شود ضمن آنکه این عوارض خود مولود واکنشهای پیچیده و ناشناخته بدن در برابر عوامل بیماری زا میباشند به همین دلیل در تشخیص و درمان عوارض پوستی به ویژه با منشاء درونی، مطالعه و تحقیق جهت تشخیص علل بروز عارضه حائز اهمیت بسیار است.

وی افزود: هم اکنون از اقصی نقاط کشور هر از گاهی مواردی از ظهور بیماری های پوستی ناشناس گزارش می شود که عدم سابقه شناسایی آنها را در گروه بیماریهای نادر قرار می دهد.

شهیدی همچنین در رابطه با فراوانی بیماریهای پوستی که در گروه بیماریهای نادر شناسایی و عملیات تشخیص و درمان آنها در جریان است، گفت: تعدادی از بیماریهای پوستی نادر در کشور ایران به دلیل فراوانی آن دیگر به عنوان بیماری نادر شناخته نمی شوند که البته عکس این موضوع نیزصادق است.

وی در توصیف پیچیدگیهای تشخیص و درمان بیماریهای نادر پوستی، افزود: بعنوان مثال از انواع بیماریهای آلوپسی، آلوپسی آره آتای نادر نام می برد که منجر به ریزش موی پوست سر و کل بدن می شود و طی آن  فولیکول های مو در نتیجه حمله اشتباه سیستم دفاعی بدن خود بیمار(گلبولهای سفید خون) آسیب می بیند و به تدریج رشد موی آنها متوقف می شود این بیماری بعنوان بیماری ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن شناخته می شود و در حال حاضر درمان قابل تأییدی از طرف FDA برای این نوع از آلوپسی های آره آتا، تعریف نشده گرچه پزشکان متخصص زیادی بدنبال راهی برای درمان این بیماری هستند.

این متخصص بیماریهای پوست و مو همچنین به نمونه ای بسیار نادر و عجیب از بیماری پوستی به نام سندرم گرگ نما اشاره کرد و افزود: در حال حاضر علم پزشکی از درمان و تشخیص کامل منشاء بروز این بیماری ناتوان بوده و به همین دلیل روشهای درمانی و مداوای آن نیز ناقص و بی تآثیر است، بیماری هایپرتریکوزیس با فراوانی یک در میلیارد نفر که با بروز آن بصورت موضعی یا فراگیر سطوح بدن مملو از مو می شود و جالب آنکه در بررسی بیمار هیچگونه اختلال هورمونی خاصی نیز مشاهده نمی شود .

این متخصص ادامه داد: به دلیل افزایش انواع بیماریهای پوستی تشکیل انجمنی تخصصی جهت ثبت گزارش از بیماریهای نادر پوستی و مطالعه بر روی آنها و همچنین تعریف روشهای درمان و تشخیص آنها ضروری است.

وی در پایان اظهارات خود افزود: تشکیل انجمن بیماریهای پوستی نادر می تواند ضمن شناسایی ومعاینه تخصصی بیماران، با مراکزعلمی و پزوهشی داخل و خارج از کشور نیز جهت تبادل اطلاعات ارتباط برقرار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha