چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
سلامت نیوز : تصادفات و اتفاقات در ایران زنجیره‌ای است. یک اتفاق که می‌افتد، به دنبالش اتفاقات دیگر هم ادامه پیدا می‌کند. تازه مراسم هفتم ٤4 کشته شده تصادفات اسکانیا در جاده تهران – قم گذشته بود که دیروز، 16 نفر دیگر هم با واژگون شدن یك دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر در محور بروجرد به اراک کشته شدند. البته تصادف دیروز، 21 مجروح هم داشت. سه‌شنبه، ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد اتوبوس حامل اتباع عراقی که از استان قم به سمت اهواز و منطقه شلمچه در حال حرکت بود، به‌دلیل خواب آلودگی و بی‌احتیاطی و سرعت زیاد راننده، واژگون شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ سرهنگ دالوند، سرپرست پلیس‌راه لرستان درباره این تصادف گفت: ساعت 2:30 بامداد سه‌شنبه در محور اراک به بروجرد، هفت کیلومتر قبل از بروجرد، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از قم به سمت خوزستان به صورت دربستی اجاره شده بود به همراه همه 36 سرنشینش واژگون می‌شود. اتوبوس حامل این اتباع عراقی، متعلق به شرکت «جهان‌مهر گلستان» اسلامشهر بوده و براساس گزارش‌های دریافتی راننده و کمک راننده در بین مجروحان حادثه نیستند. به گزارش هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی بروجرد، در این حادثه 16 نفر از اتباع عراقی کشته و 20 نفر به بیمارستان چمران شهرستان بروجرد منتقل شده‌اند که حال مجروحان این حادثه هم چندان مساعد نیست.

مسئولان بیمارستان چمران به بهار می‌گویند که 13 نفر از این مسافران در صحنه تصادف، جان باختند و سه نفر هم در بیمارستان. در حال حاضر هم، پنج مصدوم دیگر در بخش‌ آی سی یو بیمارستان بستری هستند که به گفته مسئول بخش، در شرایط وخیم نیستند و تنها احتیاج به مراقبت‌های ویژه دارند. مهدی پازوکی، سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در این‌باره به ایسنا گفت: در این‌باره ستادی ویژه برای رسیدگی به اتباع عراقی تشکیل شد و این تیم کارشناسی برگرفته از متخصصان زیر‌نظر فرماندهی پلیس‌راه استان لرستان به مسائل ناشی از این سانحه رسیدگی می‌کند. علت این حادثه در دست بررسی است و برای رسیدگی به وضعیت اتباع عراقی جلسه شورای تامین برگزار می‌شود. اتباع عراقی در این حادثه، جزیی از تلفات حوادث رانندگی جاده‌ای کشور شدند.

تلفات حوادث رانندگی ایران را از نظر تعداد و آمار و به نسبت جمعیت کشور از متوسط جهانی بالاتر برده و در رده‌های بالای جهانی قرار داده است. البته در رده‌های بالای جهانی جای گرفتن این‌بار صدای خیلی از کارشناسان را در آورده است. خیلی از کارشناسان و مسئولان از تولید «بی‌کیفیت و ناایمن خودروهای داخلی» انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که سالانه نیمی از مجروحان تصادفات رانندگی در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. در همین رابطه، سیدهادی هاشمی، رییس سابق پلیس راهور تهران می‌گوید که «همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز!» او گفته است که مقصر اول در حادثه تصادف مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و همچنین شرکت خودروساز است.

او با بیان این‌که طبق قانون، شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل بار و مسافر باید دارای مدیر فنی باشند، خاطرنشان کرد: وظیفه این مدیر فنی، بررسی صحت ایمنی خودرو از سپر جلو تا عقب، قبل از مسافرگیری یا بارگیری آن است. در این بازدیدها مدیر فنی باید سلامت خودرو، تایر، دیگر بخش‌های فنی و همچنین صحت سلامت جسمی و روانی راننده را تایید کند، ولی در حال حاضر شرکت‌های تعاونی حمل بار و مسافر، یا کلا فاقد مدیر فنی هستند یا این‌که مهر مدیر فنی در دست اپراتوری است که بلیت را به مسافران فروخته یا بارنامه را به راننده کامیون تحویل می‌دهد. به گفته هاشمی، در بسیاری از موارد شرکت مسافربری که مسافر به راننده می‌دهد، نه اتوبوس و نه راننده را رویت نمی‌کند. در بسیاری از موارد نیز راننده اتوبوس راننده اصلی نبوده و فرد دیگری به جای او فعالیت می‌کند. او ادامه داد: گاهی دیده شده که در چنین مواردی، پارچه نوشته‌هایی مانند دیدار از مناطق عملیاتی جلوی اتوبوس نصب می‌کنند تا با فریب ماموران راهنمایی و رانندگی مانع از بازدید و چک کردن دفترچه کار راننده شوند. او با بیان این‌که در بخش حمل‌ونقل بار فاجعه بیشتر از شرکت‌های حمل مسافر است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد بنگاهی که بارنامه را صادر می‌کند، نه بار را دیده و نه راننده را می‌شناسد.

در مواردی نیز راننده بدون چک کردن بار تنها بارنامه را گرفته و حرکت می‌کند. این در حالی است که در تبصره یک ماده 5 آیین‌نامه حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر مصوب هیات دولت و همچنین تبصره ماده 31 این قانون، تمام شرایط و وظایف شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر و به‌ویژه ضرورت چک کردن وسیله نقلیه پیش از بارگیری و مسافرگیری قید شده است. هاشمی همچنین به نبود چکش و قفل بودن در عقب اتوبوس‌ها اشاره کرده و معتقد است که علت مرگ سرنشینان اتوبوس‌ها نبودن همین امکانات است. زیرا پس از آتش‌سوزی اتوبوس افراد نتوانستند به دلیل نبود چکش شیشه‌ها را شکسته و فرار کنند، عده‌ای هم برای خروج به سمت در عقب هجوم بردند اما این در قفل بوده و ناچارا آن‌قدر در آنجا محبوس شدند تا سوختند. از سوی دیگر هاشمی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل انجام ندادن کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در این زمینه مقصرند. این داغ بزرگی است که انسان‌هایی در انتهای اتوبوس در شرایطی که سالم بوده‌اند،‌گیر بیفتند اما به‌دلیل نبود راه‌های خروجی که در قانون پیش‌بینی شده است، زنده زنده بسوزند و نتوانند نجات پیدا کنند. البته او همین‌طور به ترکیدن تایر خودرو اشاره کرد و گفت: ترکیدن تایر اصولا نباید باعث انحراف به چپ اینچنینی و ورود به لاین مقابل شود. بنابراین قصور راننده نیز مطرح بوده و احتمالا اتوبوس از پیش دارای نقص فنی بوده است. درنهایت به قول هاشمی «تمام نهادهای مرتبط در این حادثه مقصرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha