سلامت نیوز : یک جراح ایرانی می‌گوید با ابداع روش جدید جراحی قلب بدون آنکه زمان زیادی برای لوله گذاری در قلب صرف شود می‌توان جان بیمار را نجات داد.

محمدعلی نفیسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر چه هر روز روش جدیدی برای جراحی قلب کشف می‌شود اما همیشه جراحی را راهکار کمکی می دانیم و باید از دوران کودکی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که فرد نیاز به جراحی پیدا نکند.

وی افزود: سیگار کشیدن والدین، محیط ناآرام در خانواده، استرس و مشاجره بیشتری ضربه را به کودکان زده است و از همان ابتدا سلامت قلب و عروق کودک را به خطر می‌اندازد.

این جراح قلب و عروق تغییر در سبک زندگی را از دیگر عواملی عنوان کرد که به شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی دامن می‌زند و خاطرنشان کرد: 40 سال پیش در یکی از بیمارستان‌های کشور گفتم که آماده باشید که با این تغییر سبک زندگی که پیش می‌رویم بیمارستان‌هایمان پر از بیماری‌های قلبی و عروقی شود. الان به جایی رسیده‌ایم که کم تحرکی بسیار شایع شده و افراد برای راحتی خود بیشتر از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند و غذاهای فست‌فود، پرچرب و شیرین جای غذاهای سنتی که حاوی فیبر زیاد بودند را گرفته‌اند.

نفیسی با انتقاد از توریسم درمانی ضعیف در ایران گفت: علیرغم کیفیت مطلوب در ارائه خدمات سلامت به ویژه جراحی قلب در ایران و قیمت پایین آن نسبت به کشورهای پیشرفته، مراکز ما پذیرای بیماران خارجی نیستند و امیدوارم جذب توریسم سلامت را تقویت کنیم.

وی گفت: در  زمان حاضر متوسط هزینه جراحی قلب در اروپا و آمریکا چیزی حدود 40 تا 70 هزار دلار است که بیشترین سهم آن مربوط به هزینه بیمارستان است و بیمه‌های دولتی حداکثر 2 هزار دلار بابت هر جراحی به پزشک می‌دهند. در حالی که در کشور ما با وجود ارزانتر بودن هزینه جراحی قلب سهم بیشتر را پزشک می گیرد.

نفیسی در پاسخ به اینکه آیا دستمزدهای کلان جراحان در کشور زیاده‌خواهی نیست گفت: جراحان دوره کوتاهی می‌توانند جراحی انجام دهند و عواملی مانند استرس شغلی و فشارهای ناشی از جراحی آنها را فرسوده می‌کند.

 جراح قلب دانشگاه جورج واشنگتن همچنین در مورد آخرین روش جدید جراحی قلب گفت: تکنیکی را ابداع کرده‌ایم تا در کوتاهترین زمان ممکن به داد بیمارانی که لخته خون باعث سکته آنها شده برسیم چرا که در این مواقع فقط یکی، دو ساعت برای نجات بیمار وقت داریم

وی گفت: در جراحی‌های قلب عادی فقط 45 دقیقه زمان برای لوله‌گذاری در قلب لازم است. در حالی که در روش جدید با قطع جریان خون در بطن و دهلیز راست قلب این زمان را به 30 ثانیه کاهش داده و سریع برای برطرف کردن لخته خون در بخش ریه وارد عمل می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha