چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 82741

سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی، عملکرد مناسب عضلات و پیشگیری از گرفتگی عضلانی را حاصل تعادل در میزان املاح معدنی موجود در بدن عنوان کرد.

دکتر ابراهیم عباسی در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، عنوان کرد: عضلات یا ماهیچه‌های بدن باعث حرکات مختلف ما می‌شوند این عضلات علاوه بر اینکه باید به خوبی منقبض شوند باید بتوانند به موقع و به اندازه کافی شل شوند درغیر این صورت افراد دچار کرامپ یا اسپاسم و گرفتگی عضلانی می‌شوند.

وی با بیان این که تعادل در یون‌هایی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلر باعث عملکرد مناسب عضلات می‌شود، افزود: اگر این عناصر به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشند و یا در تعادل نباشند، مشکلاتی در انتقال پیام عصبی و روند انقباض و انبساط عضله ایجاد می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی در ادامه اظهار کرد: هر عاملی که بر هم زننده تعادل در املاح بدن باشد در ایجاد گرفتگی عضله نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد.

وی تشریح کرد: بارداری، برخی بیماری‌های خاص مثل بیماری‌های کلیوی، استفراغ، اسهال و مصرف برخی داروها به دلیل تاثیر بر مقدار جذب املاح و مواد معدنی می‌تواند منجر به گرفتگی در عضله شود.

دکتر عباسی کرامپ های عضلانی را در افراد میانسال و مسن و در بین ورزشکاران شایع عنوان کرد و گفت: دوندگان و دوچرخه سواران و حتی افرادی که منظم ورزش می‌کنند مستعد ابتلا به کرامپ هستند چرا که این افراد بدلیل تعریق، املاح زیادی را از دست می‌دهند.

وی در این رابطه افزود: از دست دادن مایع و کاهش حجم خون باعث می‌شود اکسیژن کافی به عضلات نرسد که عضلات را دچار گرفتگی می‌کنند.

این متخصص فیزیوتراپی در ادامه گفت: در هنگام فعالیت اگر فرد دچار گرفتگی عضلانی شد باید از ادامه فعالیت اجتناب کند هنگامی که عضله‌ای به مدت طولانی منقبض می‌شود بدلیل خستگی و کاهش انرژی دچار گرفتگی می‌شود.

دکتر عباسی با اشاره به این که گرفتگی‌ها عضلانی معمولاً در عضلات پشت ساق پا، گردن، کمر و شانه اتفاق می‌افتد، توصیه کرد: افراد عضلات خود را به مدت طولانی منقبض نگه ندارند و با نوشیدن مایعات و جبران املاح از دست رفته بدن، گرفتگی‌های عضلانی را برطرف کنند.

وی در پایان افزود: کشش، ماساژ و گرم کردن عضله‌ای که دچار گرفتگی شده است در شل کردن و رفع گرفتگی عضله تاثیر زیادی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha