پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8275

خونریزی از بینی در صوتی كه خون زیادی از بدن مصدوم خارج شود خطرناك است.

دكتر زعفرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: خون ریزی از بینی به طور شایع در اثر پاره شدن رگهای خونی كوچك داخل  بینی رخ می دهد‏، این رگ ها یا در اثر ضربه به بینی و یا در نتیجه عطسه كردن، دستكاری بینی با انگشت پاره می شوند.
وی در خصوص سایر علل خونریزی بینی گفت: فشار خون بالا باعث خون ریزی از بینی می شود به علاوه اگر خونریزی به دنبال ضربه سر رخ داده باشد، خون ریزی رقیق و آبكی خطرناك است چراكه این خونریزی می تواند ناشی از آسیب جمجمه باشد .
این متخصص درباره نكاتی كه به بد آمدن خون بینی كمك می كند، گفت: اجازه ندهید سر مصدوم به عقب برگردد زیرا خون ممكن است به داخل حلق بریزد و باعث استفراغ شود برای بند آمدن خونریزی از مصدوم بخواهید كه بنشیند به او توصیه كنید كه سر خود را به جلو خم كند تا امكان تخلیه خون از سوراخ های بینی فراهم شود.
دكتر زعفرانی ادامه داد: از مصدوم بخواهید كه از دهان نفس بكشد، این نوع نفس كشیدن در حفظ خونسردی مصدوم موثر است از وی بخواهید قسمت نرم بینی اش را فشار دهد و اگر خون ریزی شدید بود و یا در مجموع بیش از 30 دقیقه طول كشید مصدوم را به بیمارستان منتقل كنید.
وی افزود: بهتر است افرادی كه دچار خونریزی بینی شده اند تا ده دقیقه بینی خود را فشار دهند و اگر پس از ده دقیقه خون ریزی قطع نشده بود برای دو دوره ده دقیقه ای دیگر بینی خود را فشار دهند.
وی گفت: صحبت كردن‏، بلعیدن غذا، سرفه كردن، بیرون انداختن آب دهان یا بالا كشیدن بینی باعث جابه جایی لخته های خون و ادامه خونریزی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha