چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری وبا در کشور گفت: خوشبختانه به‌دنبال اقدامات انجام شده، این بیماری در کشور پخش نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ به‌منظور آشنایی بیشتر با نحوه انتقال بیماری وبا در سال‌جاری در ایران و تدابیری که برای مقابله با این بیماری اندیشیده شده است، با دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید.دکتر گویا درباره شیوع دوباره بیماری وبا توضیح داد: وبا یک بیماری بومی محسوب می‌شود. هرسال در کشور موارد کمی از بیماری وبا در میان برخی افراد بروز پیدا می‌کند و در برخی از سال‌ها نیز تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش می‌یابد. اما در سال‌جاری اکثر افراد شناسایی شده مبتلا به این بیماری از مهاجران غیرایرانی بودند که از مرزهای شرقی ایران به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

این افراد برای ورود به کشور ما از مسیرهای صعب‌العبور و غیرعادی و بیابانی عبور می‌کنند، شاید روزها در طول مسیر و در بیابان‌ها سرگردان باشند، به همین دلیل این افراد از شرایط بهداشتی بسیار نامناسبی برخوردارند. علاوه بر اینکه در شرایط فعلی در افغانستان بیماری وبا شایع است، مسافران و مهاجرانی که از این مسیر اقدام به ورود به ایران می‌کنند نیز در طول راه خود آب‌های آلوده می‌نوشند که این خود می‌تواند یکی از دلایل شیوع وبا در میان آنها باشد.

در زمان ورود به ایران نیز علائم بیماری وبا در آنها ظاهر می‌شود اما به‌دلیل ورود غیرقانونی به کشور در زمانی که علائم بیماری در آنها ظاهر می‌شود، تا حد امکان به پزشک مراجعه نمی‌کنند و به‌دلیل رجوع دیرهنگام به مراکز درمانی احتمال مرگ آنها افزایش می‌یابد. پیدا کردن این مهاجران غیرقانونی که احتمال دارد به وبا نیز مبتلا باشند در گلوگاه‌های مرزی بسیار دشوار است. این بیماری باید در لحظات اول ابتلا مداوا شود در غیراین صورت بیمار مبتلا به وبا در معرض مرگ قرار می‌گیرد. اما به‌دلیل اینکه اغلب پیدا کردن و شناسایی مهاجران مبتلا به وبا مدت زیادی وقت می‌برد، مداوای آنها نیز به سختی انجام می‌‌گیرد.

اودرباره نحوه معالجه افراد مشکوک به بیماری وبا گفت: پس از دستگیری مهاجران غیرقانونی توسط نیروی انتظامی ما به سرعت اتباع خارجی مهاجر را معاینه کرده و درصورت تأیید بروز بیماری وبا در آنها معالجات را آغاز می‌کنیم. از 160نفر مبتلا به این بیماری که تا‌کنون شناسایی شده‌اند، 16نفر ایرانی و بقیه غیرایرانی هستند، مبتلایان ایرانی نیز در تماس با این مهاجران بودند. 4مورد فوت داشتیم که هر 4مورد نیز افغانی هستند. از آنجا که اغلب این بیماران را مهاجران غیرقانونی از کشورهای همسایه شرقی به‌ویژه افغانستان تشکیل می‌دادند، دسترسی به آنها و ارائه خدمت در نخستین ایستگاه بسیار سخت بود.

او با اشاره به اینکه استان‌های شرقی کشور بیشتر در معرض این بیماری بودند، گفت: در مجموع 2 استان سیستان و بلوچستان و کرمان با این بیماری درگیر بودند. سیستم بهداشتی کشور همچنین در آمادگی کامل به سر می‌برد. خوشبختانه به‌دنبال اقدامات انجام شده، بیماری در کشور پخش نشد و تمام اقدامات انجام شده تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است. دکتر گویا در ادامه گفت: البته مشکل بیماری وبا هنوز تمام نشده و سیستم بهداشتی کشور همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

گویا با بیان اینکه برای پیشگیری از وبا رعایت نکات بهداشتی ضروری است، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت موارد بهداشتی مربوط به آب آشامیدنی و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات ازجمله مواردی است که می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به‌کار گرفته شود.او در توضیح درمان وبا گفت: درصورتی که در مراحل اولیه از بیماری قرار داشته باشیم مداوا آسان است و می‌توان با نوشیدن آب کسری شدید آب بدن را جبران کرد. درصورت مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی نیز اغلب تلاش می‌شود با سرم کمبود آب ناشی از اسهال شدید جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha