چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 82766
سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی پستان، با بیان اینکه سرطان سینه در بین زنان شاغل شیوع بیشتری دارد گفت: اگر چه عواملی نظیر ژنتیک، محیط زیست، تغذیه و سبک زندگی در ابتلا به سرطان پستان نقش اساسی دارد اما خانم های شاغل به دلیل استرس های محیط کار، نوع شغل و تعداد فرزندان کم، شیردهی در سن بالا، سطح آگاهی بالا جهت تشخیص و پوشش های بیمه ای بیشتر از زنان خانه دار با سرطان پستان درگیر هستند.

دکتر حبیب الله محمودزاده در گفت و گو با شفقنا ؛ با تاکید بر اینکه روند ابتلا به سرطان پستان در کشور نسبت به گذشته رو به افزایش است افزود: در واقع سبک زندگی نادرست، استرس های بالا، عادات غذایی نامناسب، وضعیت محیطی، دور شدن از زندگی های طبیعی و صنعتی شدن، آلودگی هوا و برخی ریزفاکتورهای ناشناخته از جمله مهم ترین دلایل افزایش آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته برخی عوامل نظیر افزایش  فرهنگ و آگاهی های عمومی مردم در خصوص سرطان پستان، مراجعه زودرس و اجرای طرح غربالگری این بیماری در برخی مناطق کشور که منجر به مرجعه و شناسایی این بیماری در مراحل اولیه بیماری، از دیگر دلایل افزایش آمار مبتلایان به این بیماری باشد و عاملی که در گذشته کمتر مورد توجه جامعه بود.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، خوشبختانه با گسترش و فعال شدن دانشگاهها و مراکز تشخیصی در سطح کشور در نتیجه درمان دقیق تر، افزایش سن و امید زندگی زنان جامعه ما باعث شده این بیماری بیشتر از گذشته در افراد کشف شود.

سالیانه هفتاد هزار ایرانی به سرطان مبتلا  می شوند

دکتر محمود زاده با بیان اینکه سالیانه 70 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند خاطر نشان کرد: سالیانه حدود 70 هزار نفر در ایران به غیر از سرطان پوست به یکی از انواع سرطان مبتلا می شوند که از این بین هفت هزار نفر از این میزان بیماران سرطان پستان هستند، در واقع در کشورهای غربی از هر 8 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند که متاسفانه به دلایل ذکر شده این آمار در ایران بیشتر از کشورهای غربی و توسعه یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه زنان شاغل بیشتر از زنان خانه دار به سرطان پستان درگیر می شوند اظهار کرد: اگر چه عواملی نظیر ژنتیک، محیط زیست، تغذیه و سبک زندگی در ابتلا به سرطان پستان نقش اساسی  دارد اما خانم های شاغل به دلیل استرس های محیط کار، فشارهای روانی بیشتر،  نوع شغل و تعداد فرزندان کم، شیردهی در سن بالا، سطح آگاهی بالا جهت تشخیص و پوشش های بیمه ای بیشتر از زنان خانه دار با سرطان پستان درگیر هستند.

این فوق تخصص جراحی پستان ادامه داد: البته تا کنون تفکیک و پژوهشی در بین مبتلایان به این بیماری در بین زنان شاغل شهرهای مختلف در کشور صورت نگرفته است بطوریکه بر اساس بررسی های صورت گرفته در سطح شهر تهران، زنان شاغل پایتخت بیشتر از زنان خانه دار به این بیماری دوچار می شوند.

وی همچنین در خصوص درمان و جراحی سرطان پستان بدون برداشتن کامل آن گفت: خوشبختانه امروز روش ها و پیشرفت های صورت گرفته در علم پزشکی، می توان با روش های علمی و درمان های عملی نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی، امکان درمان کامل سرطان پستان بدون برداشتن کامل آن مهیا شده است.

به گفته محمودزاده در صورتی که سرطان پستان به موقع تشخیص داده شود درمان کامل آن بدون برداشتن پستان انجام می شود اما متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل ترس از برداشتن پستان زندگی با تومور سرطانی را به معالجه و درمان ترجیح می دهند.

این استاد داشنگاه برداشتن پستان تبعات روحی و روانی سنگینی بر بیماران وارد می کند اظهار کرد: زمانی که درمان سرطان پستان به برداشتن کامل پستان منجر شود می توان با روش های بازسازی پستان شکل ظاهری آن را تا حدودی ترمیم و بازسازی کرد، که این بازسازی پستان، از طریق جاسازی پروتز یا جابجایی بافت، پوست و عضله از سایر قسمت های بدن انجام می شودو البته باید تلاش کرد تا حد امکان در جراحی به حفظ سینه منجر شود که متاسفانه در بسیاری از شهرستان ها و مراکز درمانی به این نکته توجهی ندارند.

با بیان اینکه مراکز بیمه در کشور حاضر به پرداخت هزینه های بازسازی پستان نمی شوند گفت: متاسفانه به دلیل هزینه های بسیار سنگین روش های بازسازی پستان، از این روش جراحی استقبال زیادی صورت نمی گیرد بطوری که این روش جراحی در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا زیر پوشش مراکز بیمه ای قرار می گیرد.

وی همجنین با تاکید بر اینکه بازسازی پستان در تمامی نقاط کشور امکان پذیر نیست تصریح کرد: در حال حاضر کار بازسازی پستان توسط جراحان سرطان و پلاستیک بصورت مشترک انجام می شود و جراحان ما به دلیل آموزش های ناکافی در دوران تحصیل به تنهایی قادر به انجام آن نیستند.

دکتر محمودزاده آموزش عمومی در زمینه بازسازی پستان را بسیار ناکافی دانست و گفت: در بسیاری از مواقع فرهنگ غلط، آموزش عمومی ناکافی، برداشت ها و ذهنیت های نادرست، مانع این می شود که بیماران از روش بازسازی استفاده کنند در صورتی که عواقب روحی و خانوادگی نداشتن پستان بسیار ناگوارتر است بطوری که بسیاری از زنان ما در جامعه به دلیل این مشکل از خانواده طرد می شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان با اشاره به اینکه بیماران سرطان پستان هیچ حمایتی از سوی خانواده و اجتماع در یافت نمی کنند خاطر نشان کرد:  متاسفانه یک تصور غلطی که در بین مردم جامعه ما وجود دارد این است که فکر می کنند فرد سرطانی بعد از مدت کوتاهی می میرد این در حالی است بسیاری از این بیماران سال های طولانی یعنی 20 سال بعد از عمل هم زندگی می کنند بنابراین لازم است روش های پیشگیری از سرطان پستان در کشور بطور جدی پیگیری شود و بیماران نیز از روش های حمایت های روحی و روانی خانواده، اجتماع، محیط کار و همسران خود برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha