چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 82776
سلامت نیوز : دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، زنان را محور توسعه سلامت جامعه دانست و پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع را متأثر از این سلامت ارزیابی کرد و به‌همین دلیل خواستار توجه به زمینه‌های رشد جسمانی زنان به عنوان مادران آینده و نیز افزایش دانش آنها به عنوان کلیدی‌ترین فرد در تعیین چیدمان سفره خانواده و بهبود وضعیت تغذیه آنها شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ دکتر محمد‌هاشمی، با بیان اینکه از نظر علم جامعه‌شناسی انسان سالم، محور توسعه است، افزود: بدون داشتن افراد سالم، دستیابی به توسعه برای آن جامعه میسر نمی‌شود. از طرفی انسان سالم از بطن خانواده سالم برمی‌خیزد و امروزه ثابت شده که زنان سالم و آگاه، ستون اصلی خیمه خانواده‌های سالم هستند. وی نقش زنان در ارتقای جامعه سالم را در سه جنبه مورد بررسی قرار داد و با اشاره به سلامت جسمی‌زنان به عنوان یکی از این جنبه‌ها افزود: اگر از دیدگاه بیولوژیکی به یک زن نگاه کنیم، در سال‌های ابتدایی زندگی، دختربچه‌ای است با نیازهای تقریبا یکسان با جنس مذکر که هر چه به سنین بلوغ نزدیک‌تر می‌شود، این نیازها متفاوت می‌شود.

این متخصص بهداشت عمومی‌و سلامت جامعه، گفت: در طول دوران بارداری، جنینی که از لقاح دو سلول نر و ماده به وجود می‌آید، پس از 9 ماه تبدیل به نوزادی با 3 هزار برابر وزن اولیه خود می‌شود. در این زمان محرومیت‌های تغذیه‌ای مادر، نه تنها او را ناتوان می‌کند، بلکه فرزند او  و در نتیجه آینده جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هاشمی‌تأکید کرد: اگر مواد تغذیه‌ای به موقع به بدن مادر باردار نرسد، جنین نیازهای خود را به قیمت تهی کردن ذخایر بدن مادر تأمین می‌کند و اگر به این مجموعه، فقر دانش و تعدد موالید نیز اضافه شود منجر به ناتوانی‌های متعدد جسمی ‌زن شده و نهایتا از توانایی‌های او در مراقبت از کودکان و خانواده می‌کاهد.

این متخصص تغذیه، دومین جنبه نقش زنان در ارتقای سلامت جامعه را در زمینه مسئولیت آنها در تهیه مواد غذایی برای خانواده ذکر کرد و با بیان اینکه زن‌محور تغذیه خانواده است، اظهار کرد: آگاهی‌های او نسبت به تغذیه سالم در تنظیم سبد و سفره خانوار و پرورش خانواده‌ای سالم از یکسو و تنظیم هزینه و بودجه خانواده و رسیدن به بهره‌وری مطلوب از سوی دیگر، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در ارتقای سطح سلامت جامعه در یک دید کلان خواهد داشت.

هاشمی ‌با اشاره به نتایج بررسی مصرف مواد غذایی کشور در سال 79 افزود: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از خانوارها دچار کمبود دریافت آهن، کلسیم و ویتامین آ هستند و از طرفی نیز نمایانگر این است که 50 درصد خانواده‌ها بیش از نیاز خود انرژی و پروتئین دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد: چنین وضعیتی بر این حقیقت تأکید می‌کند که غفلت از آموزش تغذیه و بهداشت در زنان می‌تواند به اتلاف منابع آتی جامعه منجر شده و در نهایت تبدیل به سدی در راه توسعه جامعه شود.

 این متخصص بهداشت عمومی ‌و سلامت جامعه، سومین جنبه رابطه زنان و تغذیه و تأثیر آن در رشد و توسعه جوامع را شکل‌گیری ذائقه کودکان ارزیابی و تصریح کرد: اهمیت این مسئله نه تنها در ارتقای سلامت فردی مهم است بلکه پیشگیری نخستین از بروز بیماری‌های غیرواگیر را نیز پایه‌گذاری می‌کند. هاشمی‌ با تأکید بر اینکه سوء‌تغذیه و چاقی دو سر طیف بدخوری و بدغذایی است، افزود: چاقی دوران کودکی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت در بزرگسالی شود و از طرفی هم سوء‌تغذیه این دوران منجر به اختلالات متابولیک دوران میانسالی می‌شود. وی ادامه داد: به همین دلیل یک بار دیگر اهمیت ارتقای سطح سواد تغذیه‌ای زنان جامعه مورد تأکید قرار می‌گیرد. در این رابطه می‌توان از کشور فنلاند یاد کرد که در یک برنامه‌ریزی 23 ساله در زمینه آموزش شیوه درست تغذیه‌ای به‌ویژه در بین زنان، موفق به کاهش 73 درصدی شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی در کشورشان شدند.

 زنان راهگشای توسعه پایدار

هاشمی، با بیان اینکه ارتباط بین زنان و تغذیه، از دو منظر کلی قابل تامل است، گفت: اول اهمیت تغذیه آنان در دوران‌های مختلف زندگی مانند بلوغ، بارداری، شیردهی و یائسگی است که ضروری است در این دوران مورد حمایت خانواده و نظام سلامت کشور قرار گیرند و دوم اینکه سطح دانش آنان در زمینه تغذیه سالم به عنوان کلیدی ترین فرد در تعیین چیدمان سفره خانواده باید افزایش یابد که این امر تأثیر به‌سزایی در سلامت افراد و نیز وضعیت اقتصادی جوامع داشته و بنابراین لزوم برنامه ریزی و توجه به این موضوع برای رسیدن به بهره وری مطلوب در سطوح کلان روشن می‌شود. دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، با تاکید بر این موضوع که زنان درواقع دروازه‌های سلامت جوامع و راهگشای رسیدن به توسعه پایدار و حقیقی هستند، تصریح کرد: این نکته از دیدگاه سیاستگذاران بهداشتی کشور نیز پنهان نمانده و در راستای جدی تر گرفتن سلامت زنان در برنامه‌ریزی‌ها، کوشش فراوان صورت گرفته اما برای رسیدن به سرمنزل مقصود فاصله وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha