چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 82780

هر 25 میلی لیتر نوشابه انرژی‌ زا حاوی 25 گرم شکر است که این مقدار معادل با خوردن 11 عدد کلوچه است.

از نوشابه های انرژی زا استفاده نکنیم
سلامت نیوز : اگر تصور می‌کنید غلبه بر خستگی ساعات بعد ازنیمه ظهر با نوشیدن چند جرعه از انواع نوشیدنی‌های انرژی زا امکان پذیر بوده و به راحتی می‌توان  با مصرف آنها  همانند ساعات اولیه صبح پرانرژی و فعال به کارهای روزمره ادامه داد کاملا دراشتباه هستید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ بهتر است بدانید که هر 25 میلی لیتر نوشابه انرژی‌زا حاوی 25 گرم شکر است که این مقدار معادل با خوردن 11 عدد کلوچه است. برخی مدعی هستند که با مصرف نوشیدنی انرژی زا میزان تحریک ذهنی و فیزیکی فرد بسیار افزایش می‌یابد؛ اما یک متخصص  تغذیه در دانشگاه کلمبیا این عقیده را بی‌اساس دانسته و معتقد است که تاثیرات حاصل شده در فرد بسیار کوتاه مدت است. به گونه‌ای که ممکن است در یک یا چند ساعت اولیه بعد از مصرف، احساس انرژی زیادی داشته باشیم، اما این حس لذت چند ساعتی بیشتر طول نکشیده وجالب اینکه ساعاتی بعد به حس و حالی بدتر از وضعیت قبل از مصرف دچار می‌شویم. به بیان دیگر فرد از انرژی طبیعی خود نیز محروم می‌شود.

موضوع مهم و قابل ملاحظه دیگر اثرات مضر و مخربی است که به دلیل وجود دز بالای کافئین و سایر محرک‌های مؤثر میزان افزایش ضربان قلب و فشار خون، در فرد ایجاد می‌شود. تحریک‌پذیری، اضطراب و ناتوانی در به خواب رفتن از مهم‌ترین نتایج مصرف نوشابه‌‌های انرژی‌زا بوده و ممکن است تا ساعت‌های طولانی‌تر نیز همچنان ادامه داشته باشد.  بنابراین جای تعجب نیست اگر فردی حوالی ظهر نوشابه انرژی‌زا مصرف کند وبعد از بهره بردن از لذت مخرب آن  تا اواخر شب نیز با ناهنجاری‌های روحی و رفتاری ناشی از مصرف دست‌و‌پنجه نرم کند.

 خوراکی‌های مفید انرژی زا
پزشکان متخصص در امر تغذیه بر این باورند که به منظور بالا بردن میزان انرژی بدن پس از نیمه روز می‌توان  از مواد طبیعی  بهره جست و اطمینان داشت با مصرف آنها همان لذت زودگذر و مخرب که از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا عاید می‌شود ، به طور طبیعی و طولانی‌مدت نصیب فرد می‌شود.

 آب سبزی و میوه‌های سبز رنگ
نوشیدنی‌هایی که آب سبزی‌های سبز یا سبز تیره مانند اسفناج، جعفری و کلم‌پیچ در ترکیب آنها یافت می‌شود  حاوی مقادیر زیادی ویتامین B هستند. ویتامین B برای سوخت و سازبدن ضروری است. با مصرف نوشیدنی حاوی این ویتامین میزان متابولیسم بدن به سرعت افزایش یافته و انرژی طبیعی بیشتری تولید می‌شود . به طور کلی می‌توان  گفت که انواع مختلف رژیم‌های غذایی همراه با ترکیبات غنی و سرشار از انواع ویتامین‌ها، منبع  بسیار خوب انرژی‌اند و بهتر است با مصرف آنها برای تمام ساعات روز انرژی مفید و طبیعی در بدنمان ذخیره داشته باشیم.

 چای سبز
چای سبز، نسبت به قهوه حاوی میزان کمتری از کافئین است و علاوه بر دارا بودن مزیت‌های سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و انواع سرطان، به میزان زیادی انرژی تولید می‌کند. شواهد نشان داده است که مصرف چای سبز باعث بهبود عملکرد ذهنی می‌شود . یک فنجان چای سبز به جای مصرف چای یا قهوه در بعدازظهر می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

  پروتئین
افرادی که میزان پروتئین دریافتی آنها کم است همیشه احساس خستگی می‌کنند. توجه داشته باشید گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی احتیاجات تغذیه‌ای بدن را کامل و انرژی تولید شده به حالت طبیعی، احساس خستگی و بی‌حوصلگی را از فرد زائل می‌کند.   

 آب، منبع انرژی
متخصصان تغذیه آب را بهترین نوشیدنی انرژی‌زا می‌دانند. واکنش‌های متابولیسمی در بدن داخل آب صورت می‌گیرد. از این رو به محض اینکه بدن با کمبود آب مواجه می‌شود  سرعت سوخت‌وسازش کاهش یافته و فرد احساس کسلی و بی حالی می‌کند. مصرف متعادل آب در روز، 8 لیوان است.

 پیاده‌روی
نشستن طولانی‌مدت و بدون تحرک روی صندلی بدن را خسته و سنگین می‌کند. به همین دلیل صبح‌ها هنگام برخاستن ممکن است احساس کسلی و بی‌انرژی بودن به فرد دست دهد. پیاده‌روی را یکی از برنامه‌های روزانه خود قرار دهید تا هرروز صاحب منبعی طبیعی از دریافت انرژی شوید.

 فرار از روزمرگی
متخصصان روزمرگی را دلیل مهم و اساسی درتحلیل انرژی و قوای جسمانی دانسته و توصیه می‌کنند که اجازه ندهید ادامه روال معینی از زندگی، روحتان را آزار دهد. سعی کنید با انجام حداقل تغییرات در زندگی روزمره انرژی طبیعی در جسم خود تولید و از آن بهره‌مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha