بیش از 10 درصد جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند و یک چهارم مردم نیز فشار خون بالا دارند.

یک چهارم جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند/۴۲ درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند
سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیش از 10 درصد جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند و یک چهارم مردم نیز فشار خون بالا دارند. مصرف کم میوه بیشتر از مصرف سیگار و چربی بالا در بروز بیماری‌های قلبی مؤثر است.۴۲ درصد ایرانیان نیز کلسترول بالا دارند.

علیرضا استقامتی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قلبی گفت: باید نگاهی پیشگیرانه نسبت به عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی داشته باشیم چرا که این بیماری شایع‌ترین علت مرگ و میر در همه جای دنیاست و اگر تلاش کنیم تا ریسک‌فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی - عروقی را کاهش دهیم چیزی حدود 7 سال به طول عمر افراد اضافه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بیماری‌‌های قلبی - عروقی از 40 سال اخیر روند صعودی در پیش گرفته افزود: مقالاتی که در دانشگاه هاروارد انگلیس به چاپ رسیده نشان می‌دهد که فشار خون عامل مرگ 10 میلیون نفر طی یکسال در دنیا بوده و سیگار کشیدن و مصرف کم میوه در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد.

استقامتی تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد مصرف مناسب میوه را جدی نمی‌گیرند در حالی که طبق این تحقیقات چاقی، قند بالا، نمک و الکل در رده‌های بعدی عامل مرگ و میر قرار می‌گیرد و باید به عادت تغذیه‌ مناسب هم بها دهیم.

این متخصص غدد افزود: اگر چه تمام راهنماهای بالینی و پیشگیری نگاهشان به تمام عوامل خطر از جمله LDL بالا، سابق خانوادگی بیماری قلبی زودرس و چاقی تنه‌ای است اما حتی داشتن یک عامل خطر نیز فرد را از ابتلا به بیماری قلبی - عروقی مصون نمی‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آماری که از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از سال 2005 تاکنون بررسی شده گفت: شیوع دیابت در کشور از 7.8 درصد در سال 2005 به بیش از 10 درصد رسیده است و یک چهارم مردم کشور ما به فشار خون بالا مبتلا هستند که مهمترین عامل مرگ و میر است.

وی افزود: 42 درصد ایرانی‌ها کلسترول خون بالا دارند و چاقی و اضافه وزن به ویژه چاقی تنه‌ای در نیمی از جامعه به چشم می‌خورد.

وی گفت: توصیه ما این است که همه افراد بالای 40 سال حتی آن‌هایی که علائمی از بیماری قلبی ندارند یک دوره غربالگری برای عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را انجام دهند نه اینکه وقتی فرد بیمار شد تازه به فکر درمان بیفتیم.

وی در پاسخ به اینکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در طول عمر افراد چه تأثیری دارد گفت: مطالعات نشان داده آن‌هایی که فقط دو عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند در صورت پیشگیری نکردن در طول زمان طول عمر کوتاهتری خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha