چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 82798
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت : كوله پشتی سنگین موجب بروز دردهای اسكلتی و عضلانی در ناحیه گردن ، شانه و ناحیه پشت دانش آموزان می شود.
دكتر سید احمد رئیس السادات روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با این كه بهترین روش حمل دفتر ،كتاب و نوشت افزار برای دانش آموزان استفاده از كوله پشتی است ولی باید گفت استفاده از كوله پشتی های سنگین نیز موجب بروز مشكلاتی برای دانش آموزان می شود .

وی خاطرنشان كرد: خانواده ها باید به نكات مختلفی در هنگام خرید كوله پشتی دقت كنند اول این كه كوله پشتی باید بدون چرخ باشد و در كوله های بدون چرخ نیز داشتن نوارهای پهن برای شانه و كمر لازم است زیرا وزن زیاد وسایل داخل كوله بیشتر به نوارها منتقل شود و این نوارهای پهن موجب شوند كه بار كمتری به شانه ها و كمر تحمیل شود.

رئیس السادات افزود: وزن كوله پشتی به همراه محتویات آن نباید بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن كودك باشد به عنوان مثال برای كودك ۱۰ ساله با وزن ۳۰ كیلوگرم باید وزن كوله پشتی با محتویات داخل آن حداكثر ۴ تا ۵ كیلوگرم باشد .

دبیرانجمن طب فیزیكی و توانبخشی اظهارداشت : باید به كودكان آموزش داده شود از حمل دفتر، كتاب و وسایل غیرضروری به مدرسه خودداری كنند و علاوه براین معلمان نیز نباید از دانش آموزان بخواهند بیش از حد معمول كتاب به مدرسه بیاورند . به هنگام چیدمان وسایل در كوله پشتی كتابهایی با وزن و حجم بیشتر باید در قسمتی از كوله قرار داده شود كه به پشت نزدیك تر است و وسایل با وزن كمتر در قسمت بیرونی كوله گذاشته شوند.

وی تاكید كرد: كوله پشتی نامناسب و غیراستاندارد می تواند به ناحیه كمر ، گردن و شانه ها آسیب جدی بزند. همچنین شلی بیش از حد نوار كوله پشتی می تواند باعث آویزان شدن كوله پشتی و بروزدردهای اسكلتی و عضلانی درناحیه شانه و كمر شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha