سلامت نیوز: وزیر بهداشت، میانگین سن سکته قلبی در مردان ایرانی را 59 و زنان را 65 سال اعلام کرد و گفت: 43.7 درصد کل مرگها در کشورمان مرتبط با بیماریهای قلبی و عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در پیامی به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق که از روز چهارشنبه به مدت 3 روز در سال همایشهای رازی آغاز به کار کرد به راهکارهایی برای کاهش بار بیماری‌های قلبی - عروقی با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه اشاره کرد.

وی گفت: همان طور که می‌دانید در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در دنیا و ایران محسوب می‌شود و این بیماری‌ها به 36 میلیون مورد مرگ در سال منجر می‌شود که این رقم حدود 63 درصد از کل مرگ‌هایی است که هر ساله در دنیا رخ می‌دهد.

وزیر بهداشت افزود: 80 درصد این مرگها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

هاشمی بیماریهای قلبی و عروقی را از جمله بیماریهای غیرواگیر بسیار شایع خواند گفت: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

وزیر بهداشت در این پیام به برنامه‌های اصلی لازم برای کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تأثیرگذار، کاهش سطح مواجهه افراد و جوامع با عوامل خطر مشترک، بیماری‌های غیرواگیر، تقویت مراقبت‌‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر با گسترش مداخلات مقرون به صرفه و سیاست‌گذاری و استاندارد سازی خدمات برای پیشگیری از خطرات اصلی تهدید کننده سلامت یقیناً می‌تواند در کاهش مرگ و افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مذکور اقدامات زیادی طی سال‌های متمادی انجام شده گفت: تشکیل پایگاه داده برای تجمیع اطلاعات بروز و شیوع بیماری‌های قلبی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل خطر در برنامه نظام مراقبت عوامل خطر و جمع‌آوری سیر بیماری‌های قلبی و عروقی بر اساس گواهی فوت در قالب کتاب سیمای مرگ در 29 استان، تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به کنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

هاشمی اذعان داشت: در حضور همه اقدامات انجام شده تا تحقق اهداف این برنامه یعنی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی راه درازی در پیش است و بدون شک این امر بدون یکپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت ممکن نیست که یکی از بخش‌های محوری صاحبان تخصص در حوزه قلب و عروق هستند.

وی در ادامه این پیام متخصصان قلب و عروق را نه تنها عرضه کننده خدمات تخصصی در این حوزه دانست بلکه آنان را مترجمان فناوری‌ها و رخدادهای علمی نوین در کشور برشمرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر نوع سازمان‌دهی برای کاهش بار بیماری‌ها به این عوامل علمی به عنوان بنیان اصلی نیازمند است و متخصصان و صاحبنظران در این حوزه سنگ بنای برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلب و عروق هستند که برگزاری هر نوع تجمع علمی که به مباحثه و هم‌افزایی منجر شود این بنیان را محکمتر کرد.

وی گفت: امیدوارم این همایش نیز با تلاش شما صاحبنظران و متخصصان ارجمند به اهداف خود به بهترین وجه دست یابد و آرزوی توفیق برای همه شما عزیزان را دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha