سلامت نیوز: نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو گفت: یکی از مباحث اخلاق در علم و فناوری در حوزه علوم اجتماعی و انسانی اخلاق زیستی است که یکی از ۵ اولویت اصلی یونسکو محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید‌محمد اکرمی نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو در همایش طب سنتی از منظر یونسکو گفت: همیشه طب ما با مسائل اخلاقی همراه بوده است و اخلاق پزشکی هیچگاه نقش ترمز را نداشته است.

نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو افزود: هر چه تکنولوژی بیشتر می‌شود سوالات جدید‌تری مطرح می‌شود که می‌بایست از منظر دین، اخلاق، فلسفه به آنها پاسخ داد.

اکرمی به ضرورت نگاهی عمیق به مسائل اخلاق در طب سنتی از منظر یونسکو اشاره داشت و افزود: پزشک باید بیشترین منفعت بیمار را در درمان او در نظر بگیرد و وظیفه اصلی پزشک حفظ سلامت بیمار است.

وی افزود: برنامه اخلاق زیستی یونسکو نگاه فرهنگی، آموزشی، علمی و تمدنی است و امروزه یکی از موارد نگرانی یونسکو موجب توجهی جهانی به مقوله‌ای به نام اخلاق زیستی شده است.

نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو افزود: یکی از مباحث اخلاق در علم و فناوری در حوزه علوم اجتماعی و انسانی اخلاق زیستی است که یکی از ۵ اولویت اصلی یونسکو محسوب می‌شود.

اکرمی تصریح کرد: اخلاق زیستی که از سال 1993 شروع شده در چهار حوزه عمل می‌کند؛ ایجاد مجمعی برای هم‌اندیشی، تنظیم ضوابط و استانداردهای اخلاق زیستی، نقش مشورتی و ظرفیت‌سازی و آموزش و بالا بردن آگاهی از جمله این موارد است.

وی به کمیته بین‌المللی اخلاق زیستی یونسکو اشاره داشت و افزود: این کمیته در سال 1993 تصویب شده و 36 کارشناس مستقل از کشورهای مختلف در رشته‌های گوناگون و موضوعات روز به گسترش، ترویج، بحث و تبادل‌نظر و اطلاعات در مورد  مسائل اخلاقی، حقوقی و تشویق برای آگاهی عمومی افراد اقدام می‌کنند.

وی گزارش کمیته بین‌المللی یونسکو در مورد اخلاق را در چهار طیف ملاحظات کلی طب سنتی در عمل، چالش‌های اخلاقی و سیاسی و رهنمود برای عمل دانست و تصریح کرد: درمان طب سنتی بر اساس روش مورداستفاده نیز تقسیم‌بندی می‌شود.

نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو افزود: روش‌های مورد استفاده در طب سنتی به صورت دارویی، غیردارویی و مختلط است.

وی منافع و امتیازات بالقوه طب سنتی را در دسترس بودن، قابل تهیه بودن، آشنایی و پذیرش فرهنگی، درمان موثر ناهنجاری‌های خاص، رویکرد کل‌نگر و سخت‌محور و حفاظت از تنوع زیستی عنوان کرد.

اکرمی تصریح کرد: چالش‌های اخلاقی و سیاسی موجود در این حوزه خودآئینی و مسئولیت فردی، ایمنی، ارزیابی کارآیی و کیفیت، عدم تبعیض و دزدی زیستی است.

نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی یونسکو چشم‌انداز آینده طب سنتی در ایران را رو به رشد دانست و گفت: ما باید بحث علمی در زمینه جنبه های اخلاقی طب سنتی را گسترش دهیم و چالش‌های اخلاقی را بشناسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha