سلامت نیوز: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متخصصان زیست محیطی برای نجات دریاچه ارومیه در قالب همایشی یك روزه گرد هم می آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتكار بعد از ظهر چهارشنبه در كارگاه آموزشی سازمان منطقه ای دریایی خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) در جمع خبرنگاران افزود: راهكارهای مربوط به نجات دریاچه ارومیه شامل برنامه زمان بندی، اعتبارات مورد نیاز و دستگاه های مسوول تقریبا مشخص شده است.

وی با بیان اینكه مطالعات و كارهای پژوهشی در سالهای گذشته انجام شده است، اظهار داشت: بسیاری از محققان و متخصصان زیست محیطی درخواست كردند تا نظرات و پیشنهادهای خود در راستای نجات دریاچه ارومیه را مطرح كنند از این رو قرار است این نظرات و پیشنهادها در یك همایش یك روزه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر آن راهكارهای با اولویت و فوری نیز باید بررسی و مشخص شوند تا با اجرای آنها عوارض تخریبی دریاچه تا حد امكان كاهش یابد.

وی اظهارداشت: در حال جمع بندی نهایی این راهكارها هستیم كه دراین زمینه در وزارت نیرو جلسات متعددی برگزار می شود و تقریبا بین تمام دستگاه های ذیربط همگرایی و همفكری برقرار شده است.

معاون رئیس جمهور تاكید كرد: یكی از مسائلی كه بسیار مهم است و باید بیشتر به آن توجه شود تجهیز منابع مالی است كه امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های صحیح علاوه بر منابع ملی از منابع بین المللی هم برای نجات دریاچه ارومیه بهره بگیریم.

وی اظهارداشت: الگوی كشت، الگوی آبیاری، سدها و برداشتهای بی رویه در بخش كشاورزی همه اتفاقاتی است كه منجر به یك معضل بزرگ زیست محیطی شده است كه اصلاح و مدیریت این بخش ها می تواند راهكاری مناسبی برای گذر از این معضل باشد.

ابتكار افزود: سالها قبل سازمان حفاظت محیط زیست این معضل را هشدار داده بود، اما متاسفانه دراین سال ها فرصت از دست رفت و اكنون با تاخیر به این موضوع نگاه می شود كه امیدواریم با ارائه راهكارهای علمی و با استفاده از تجربیات كشور ما و كشورهای دیگر در احیای تالاب ها، بتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم.

وی در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در اطفاء حریق پارك ملی گلستان گفت: اقدامات مورد نیاز برای اطفاء حریق انجام شده و خوشبختانه چون در ساعات اولیه شروع آتش سوزی عملیات مهارآغاز شد، قابل كنترل خواهد بود. آتش سوزی پارك ملی گلستان از صبح امروز از محدوده بعد از تونل در پارك ملی گلستان آغاز شد و به منطقه آلمه رسید و اكنون دشت میرزابایلو و زیستگاه آهوها را هم در محاصره در قرار داده است.

معاون رئیس جمهور افزود: باد و شرایط جوی به گونه ای است كه موجب گسترش حریق می شود، اما عملیات اطفا همچنان ادامه دارد.

وی اظهارداشت: هنوز علت آتش سوزی مشخص نشده اما از آنجا كه شهریور، ماه سفر است بهتر است مردم تا حد امكان در طبیعت آتش بر پا نكنند و در صورت نیاز پس از مطمئن شدن از خاموش شدن كامل آتش محل را ترك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha