پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۴

اتوبوس‌ها طی 8روز گذشته جان 62نفر را گرفته‌اند و 72نفر را راهی بیمارستان كرده‌اند. آخرین مورد از حوادث سریالی جاده‌ای دیروز اتفاق افتاد و واژگونی یك دستگاه اتوبوس در منطقه تیل‌آباد گلستان هشت نفر را مصدوم كرد. همه این اتفاقات باعث شد دیروز دو مقام ارشد پلیس درباره حوادث اخیر بخصوص حادثه‌ اتوبان قم موضع تندی بگیرند.

حادثه‌آفرینی چهارمین اتوبوس طی 8 روز
سلامت نیوز : اتوبوس‌ها طی 8روز گذشته جان 62نفر را گرفته‌اند و 72نفر را راهی بیمارستان كرده‌اند. آخرین مورد از حوادث سریالی جاده‌ای دیروز اتفاق افتاد و واژگونی یك دستگاه اتوبوس در منطقه تیل‌آباد گلستان هشت نفر را مصدوم كرد. همه این اتفاقات باعث شد دیروز دو مقام ارشد پلیس درباره حوادث اخیر بخصوص حادثه‌ اتوبان قم موضع تندی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم -فرمانده نیروی انتظامی- كه در حاشیه مراسم رونمایی از سایت اینترنتی راهور 120 با خبرنگاران صحبت می‌كرد در پاسخ به سوالی درخصوص تصادفات اخیر دو دستگاه اتوبوس اسكانیا در محور قم - تهران و علل آن گفت: صحبت‌ها در این خصوص تقریبا به‌طور كامل انجام شده، از وضع لاستیك گرفته تا بی‌احتیاطی راننده و نقص سیستم خودرو و فكر می‌كنم تحقیقات بعدی هم تغییری در این نتایج ندهد و شاید بخش‌های مربوطه بتوانند فقط قدرالسهم‌های خود را به گردن دیگری بیاندازند.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینكه در بحث معاینه فنی سختگیری‌ها كم است، گفت: متاسفانه قانون هم نقش پلیس را در معاینه فنی حذف كرده این در حالی است كه در همه جای دنیا معاینه فنی در اختیار پلیس است كه همین‌جا اعلام می‌كنیم كه پلیس آمادگی دارد موضوع معاینه فنی را در اختیار خود بگیرد.وی تاكید كرد: قطعا یكی از راهكارهای كاهش تلفات تصادفات رانندگی تعیین تكلیف و سختگیری و متمركز كردن معاینه فنی است.

مدتی پیش رئیس مركز معاینه فنی تهران نیز در اظهارنظری مشابه از كاهش چشمگیر مراجعه صاحبان وسایل نقلیه بزرگ و كوچك به مراكز معاینه فنی خبر داده و گفته بود ظاهرا راننده‌ها معاینه فنی را جدی نمی‌گیرند.

اكنون رئیس پلیس كشور هم به اهمیت معاینه فنی اشاره می‌كند و بخشی از علل افزایش حوادث جاده‌ای را نداشتن برگه معاینه فنی می‌داند. احمدی‌مقدم همچنین وجود یك مركز تست خودرو در كشور را ضروری می‌داند. او می‌گوید: چه پلیس و چه سازمان استاندارد اگر بخواهند خودرو را به لحاظ ایمنی تست كنند باید آن را به خارج از كشور بفرستند كه لازم است هرچه سریع‌تر با اختصاص بودجه لازم یك مركز تست استاندارد خودرو در كشور راه‌اندازی شود.

رئیس پلیس كشور درباره تحلیل‌اش از حادثه‌سازی اتوبوس‌های اسكانیا می‌گوید:خودروسازی كه در این تصادف نقش داشته جزو خودرو سازان بد ما نیست و حتی اعتبار جهانی دارد، اما بالاخره یك عیبی پیدا شده و باید آن را برطرف كرد، نه اینكه بگویند چون خودرو جهانی است كسی حق ندارد در مورد آن صحبت كند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه می‌دهد: البته این گفته‌ها و فرهنگ از خودروسازان بزرگ راه افتاده است كه انجمن را تشكیل داده‌اند و آقایی كه اصلا معلوم نیست چكاره است به خودش اجازه می‌دهد تا با رسانه‌ها مرتبا مصاحبه كند و تا اتفاقی می‌افتد به پلیس یا سازمان استاندارد انتقاد وارد كند و در نهایت آنچه گم می‌شود در این بلوای رسانه‌ای «حقیقت» است.

فقط راننده مقصر نیست

دیروز بعد از سردار احمدی‌مقدم، سردار اسكندر مومنی هم به عنوان رئیس پلیس راهور كشور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. سوالاتی كه نشان می‌داد تا چه اندازه موضوع حوادث جاده‌ای برای رسانه‌ها مهم است. به همین دلیل خبرنگاران از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم می‌گفتند و از پلیس درخواست داشتند كه شدیدترین تنبیه‌ها را برای مسببان این حوادث تلخ اعمال كند. سردار مومنی هم عوامل متعددی را در حادثه‌ اتوبان قم دخیل می‌داند اما بیشترین سهم را به خودروسازان نسبت می‌دهد. خودروسازانی كه به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چندان هم از اینكه در مظان اتهام قرار بگیرند دل خوشی ندارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی كه با دست پر روبه‌روی خبرنگاران نشسته بود، با اشاره به آمار و ارقام اعلام كرد: پلیس بر اساس مفاد قانون جدید راهنمایی و رانندگی نیاز جامعه را در سه حوزه انضباط بخشی ترافیك، ایمنی در آمد و شد و ارائه خدمات دسته‌بندی كرده و در دستور كار خود قرار داده است. در حوزه ایمنی در چند سال گذشته 28 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای كشته می‌شدند كه این آمار در سال 91 به زیر 19 هزار نفر رسید.

به گفته این مقام ارشد پلیس، در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر كشته می‌شدند كه در پایان سال 91 این آمار به 7.3 نفر رسید. این آمار در دنیا 7.5 نفر، در 2.7 نفر و آسیا 1.9 نفر است.

وی در ادامه با بیان اینكه ظرفیت قانون جدید طی 3 سال گذشته شاهد كاهش حوادث رانندگی بودیم و اگر می‌خواهیم این روند ادامه یابد باید در نگاه و رویكرد نیز تحول ایجاد كنیم افزود: پیش‌بینی می‌كنیم كه امسال تلفات رانندگی حداقل 10 درصد كاهش یابد چرا كه در 5 ماهه امسال تلفات رانندگی 10.8 درصد كاهش یافته و 900 انسان كمتر كشته شده‌اند.

وی با برشمردن مولفه‌های موثر و كاهش تلفات رانندگی تاكید كرد: نظارت و كنترل بر رفتار رانندگان سهم زیادی در كاهش تلفات دارد كه خوشبختانه این موضوع امروز انجام شده است. باید بتوانیم از فن‌آوری‌های هوشمند و نوین به عنوان یكی از متغیرها استفاده كنیم و 20 هزار كیلومتر از 200 هزار كیلومتر راه اصلی به سامانه‌های كنترل هوشمند مجهز شده‌اند.

مومنی در مهم‌ترین بخش صحبت‌های خود با خبرنگاران به خودروسازان اشاره كرد و با انتقاد از آنها گفت: عده‌ای مایل هستند كه پلیس قصور را گردن عامل انسانی بیندازد و واقعیت این است كه در سایر كشورها همه عوامل در تصادفات در نظر گرفته می‌شوند.

درست است كه انسان با رعایت قانون می‌تواند نقص راه و خودرو را كنترل كند اما این دلیل نمی‌شود كه همه تقصیر را گردن عامل انسانی بیندازیم. وقتی پلیس به عواملی غیر از انسان اشاره می‌كند عده‌ای فرافكنی را شروع می‌كنند.

وی ادامه داد: در حادثه‌ای كه جان 44 انسان را گرفت وقتی كارشناسان می‌خواهند موضوع را بررسی كنند آنها اجازه نمی‌دهند و تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند حتی خودشان نمی‌روند موضوع را بررسی كنند. ما بر اساس قانون و تدبیر فرمانده نیروی انتظامی بر حقوق مردم نیز تاكید داریم. اگر مردم تكلیفشان رعایت قانون است داشتن راه و خودرو ایمن نیز حقشان است.

كمیسیون عمران هم وارد ماجرا شد

با شدت گرفتن حوادث جاده‌ای در كشور كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم اعلام كرد، سانحه‌ تصادف دو دستگاه اتوبوس در محور قم – تهران كه منجر به فوت و مصدوم شدن تعداد كثیری از هموطنان شد را با حضورمسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط بررسی می‌كند. به نظر می‌رسد در صورت ورود مجلس به این حوادث و اظهارنظر پلیس درباره مسببان حوادث، قوانین و جرایم سفت و سختی بر علیه حادثه سازان جاده‌ای تصویب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha