پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۸
سلامت نیوز : محیط مهم‌ترین عامل در گرایش افراد به ناهنجاری‌هاست و بر این اساس ثابت شده است بسیاری از کسانی که از سن پایین به مصرف سیگار روی می‌آورند، این عادت را از محیط خانواده خود آموخته‌اند. البته در این میان گروهی از کودکان و نوجوانان هم وجود دارند که به دلیل کاهش اعتماد به نفس و پر کردن خلأهای روانی به سمت استعمال دخانیات می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛  درباره مصرف‌کنندگان کم‌سن مواد دخانی توصیه می‌شود که والدین باید با برقراری رابطه دوستانه با فرزند خود او را از مضرات سیگار آگاه کنند. همچنین نباید فراموش کرد که رفتارهای پرخاشگرانه از سوی والدین سودی ندارد و فرزند را به پنهان‌کاری تشویق می‌کند.در سال‌های اخیر سن استعمال دخانیات به خصوص سیگار، کاهش یافته که این وضع نگرانی خانواده‌ها را افزایش داده است. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد دخانی، با «محمد پیروی خامنه»، رفتارشناس اجتماعی گفت‌وگو کردیم.

دلیل گرایش برخی کودکان به مصرف سیگار چیست؟
به طور کلی روانشناسان گرایش به سیگار را به استعدادهای روانی و عادت و غریزه مربوط می‌دانند. هیچ فردی فطرتا سیگاری نیست، بلکه محیط او را به مصرف دخانیات تشویق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که در خانواده‌های سیگاری زندگی می‌کنند از کودکی گرایش زیادی به مصرف سیگار دارند که در این میان بررسی‌های پزشکی نقش مادر را در گرایش به سیگار مهم‌تر می‌داند؛ به طوری که مشخص شده است مادرانی که هنگام بارداری سیگار می‌کشند نیکوتین موجود در خونشان موجب می‌شود تا کودک آنان پس از تولد به سمت سیگار سوق داده شود.

سیگار کشیدن در میان نوجوانان نیز به عنوان خطری هشدار دهنده محسوب می‌شود، دلیل گرایش آنان به سیگار و به طور کلی مواد دخانی چیست؟
نوجوانی دوره‌ای توفانی و بحرانی است؛ بنابراین هر یک از رفتار والدین بازخوردی مستقیم در روحیه نوجوان پیدا می‌کند. در این دوره سنی خانواده‌ها باید به فرزندان‌شان اهمیت دهند به طوری که اعتماد به نفس آنان تقویت شود؛ زیرا نوجوانانی که از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند برای پر کردن این خلأ به سمت سیگار می‌روند. کسانی که احساس کوچک بودن دارند با دست گرفتن سیگار می‌خواهند به دیگران بفهمانند که بزرگ شده‌اند. در این میان نقش گروه همسالان را نیز نباید نادیده گرفت. انتخاب گروه دوستی اگر اشتباه باشد نوجوان به آسانی به بی‌راهه کشیده می‌شود و برای عقب نماندن از غافله دوستان به هر کاری دست می‌زند.

همان‌طور که می‌دانید در برخی کشورها فروش سیگار به کودکان و نوجوانان ممنوع است، به نظر شما چنین قانونی تا چه می‌تواند از گرایش به سیگار پیشگیری کند؟
قانون مهم‌ترین عامل بازدارنده محسوب می‌شود؛ اما باید بدانید که اجرای چنین قانونی فقط می‌تواند تا حدودی از مصرف مواد دخانی در دوران کودکی پیشگیری کند که البته همین هم خوب است؛ زیرا سن اعتیاد به مواد دخانی و ضرری که فرد را تهدید می‌کند،به تأخیر می‌اندازد.

به نظر شما خانواده‌ای که سیگار در دست فرزند خود پیدا می‌کند باید چه برخوردی با فرزند خود داشته باشد تا از سیگاری شدن او جلوگیری شود؟
متأسفانه برخی والدین هنگام مواجه شدن با برخوردهای ناهنجار فرزندشان از خود خشونت نشان می‌دهند؛ اما آنان باید بدانند که با برخوردهای تهاجمی فرزند آنان به سمت پنهان‌کاری روی می‌آورد در این زمان است که دیگر نمی‌توانند از کارهای فرزندشان خبردار شوند. بنابراین والدین باید سعی کنند تا در قدم اول با فرزندان خود رابطه دوستانه داشته باشند؛ به طوری که فرزند حاضر باشد والدین خود را از کارهایش مطلع کند و از آنان راهنمایی بخواهد. همچنین در این زمان پدرها و مادرها می‌توانند به صورت غیر محسوس فرزند را تحت کنترل قرار دهند؛ البته باید توجه داشته باشند که از هرگونه برخوردی که نداشتن اطمینان را برای فرزند تداعی می‌کند، باید پرهیز شود.

برقراری رابطه دوستانه بین فرزند و والدین را بهترین راه پیشگیری از گرایش ناهنجاری‌ها عنوان کردید؛ به نظر شما والدین چگونه می‌توانند این رابطه را برقرار کنند؟
صحبت بهترین راه برای برقراری رابطه دوستانه است. والدین می‌توانند با صحبت کردن، البته نه فقط نصیحت بلکه گفت‌وگوی دوطرفه، به فرزند خود نزدیک شوند و با رفتارهای دوستانه همراه محبت او را راهنمایی کنند. به عنوان مثال می‌توانند با بیان عوارض ناشی از مصرف سیگار و بیان سختی ترک آن، او را از مصرف سیگار منع کنند. البته بیان راه‌هایی برای کسب آرامش نیز می‌تواند در کاهش گرایش به سیگار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha