پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
سلامت نیوز : یک آسیب شناس اجتماعی گفت: «مهم ترین پیامد اختلالات روانی بحث اختلال عملکرد است. یعنی شخص در رابطه با همسر، فرزندان، شغل، درآمد و سایر مسائل دچار اختلال در عملکرد می شود و اُفت عملکرد شدید پیدا می کند که می تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری های روانی از جمله اختلالات اضطرابی، اعتیاد یا اختلال افسردگی شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بیماری‌های روانی در تهران افزایش یافته، هر هفته ۳۰۰ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند، صداقت کیمیا شده است و هیچ کس به خاطر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی نمی‌کند.

علی اکبر سیاری سلامت روان مردم را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برشمرد و افزود: طبق آمار 21.1 درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34.2  درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید دید در این زمینه چه باید کرد.

دکتر هادی معتمد آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با فرارو گفت: «آمار اعلام شده خیلی جدید نیست و در سال های اخیر مشابه همین آمار را داشته ایم. دلیل این امر این است که درصدی از جمعیت همیشه درگیر نوعی از بیماری های روانی هستند.»

وی ادامه داد: «به نظر من اگر اختلالات اضطرابی، بیماری های اعتیاد و همه بیماری های خفیف اعصاب و روان را جزو این آمار حساب کنیم، رقم از 20 درصد بالاتر خواهد شد.»

وی افزود: «البته رقم گفته شده درباره شهر تهران منطقی تر است چون شاید آماری که در تهران گرفته می شود دقیق تر است. هرچند بعید می دانم آمار شهرستان های کوچک نیز کمتر از رقم اعلام شده باشد، چون ثابت نشده در روستاها یا شهرهای کوچک بیماری روانی کمتر از مراکز بزرگ باشد.»

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: «درباره آمار بیماری های روانی این موضوع مهم است که تنها آمار بیماری های سایکوتیک حساب شود یا بیماری های نوروتیک و اختلالات اضطرابی و افسردگی خفیف در بیماری های نوروتیک را نیز به آمار اضافه کرد.»

معتمد درباره علل ایجاد اختلالات روانی گفت: «معمولا در شهرهای بزرگ اختلالاتی مانند اسکیزوفرن و سایکوتیک بیشتر دیده می شود. دلیل این امر ارتباطات ضعیف خانوادگی، استرس های بالای اجتماعی و فشارهای معیشتی بر روی افراد است.»

این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: «معمولا سه عامل اساسی برای بیماری های روانی مطرح می شود. یکی عوامل بیولوژیک است که در تمام دنیا یکسان است و فرقی میان روستایی و شهری وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «دوم عوامل سایکولوژیک است که مثلا طلاق جزو عوامل سایکولوژیک تلقی می شود و لذا هر شهری که عوامل سایکولوژیک بیشتری داشته باشد طبیعتا اختلالات اعصاب و روان در آن بیشتر خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد: «به همین دلیل مشاهده می شود که آمار طلاق در تهران به دلیل مشکلات معیشتی و ازدواج های اشتباه که بدون تجربه بزرگ ترها صورت می گیرد و نسبتا سنتی نیست بیشتر است و طبیعتا وقتی طلاق بیشتر شود اختلالات اعصاب و روان نیز افزایش پیدا می کند.»

معتمد افزود: «عامل سوم مسائل اجتماعی است که اعم از مسائل اقتصادی و معیشتی می باشد. به طور مثال چون میزان اجاره در تهران نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است؛ به همان نسبت بروز اختلالات اعصاب و روان در تهران افزایش پیدا می کند.»

این آسیب شناس اجتماعی گفت: «مقیاسی به نام مقیاس هولمز - راهه وجود دارد که در آن برای هر استرس یک درجه بندی وجود دارد. به طور مثال طلاق، اجاره خانه، ترافیک و مرگ یک استرس محسوب می شود و این استرس ها اگر به عدد خاص (مثلا 100) برسد فرد را دچار اختلال روانی می کند.»

وی افزود: «اگر نگاهی به جدول هولمز شود خواهید دید خیلی از استرس ها مختص تهران است و لذا عجیب نیست که میزان اختلالات روانی در تهران بیشتر از شهرهای دیگر است.»

معتمد درباره پیامدهای اختلالات روانی گفت: «مهم ترین پیامد اختلالات روانی بحث اختلال عملکرد است. یعنی شخص در رابطه با همسر، فرزندان، شغل، درآمد و سایر مسائل دچار اختلال در عملکرد می شود و اُفت عملکرد شدید پیدا می کند که می تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری های روانی از جمله اختلالات اضطرابی، اعتیاد یا اختلال افسردگی شود.»

وی ادامه داد: «البته اختلالات روانی پیامدهای بسیاری دارد اما مهم ترین و پررنگ ترین آن اُفت عملکرد است. یعنی عملکرد فرد در همه زمینه ها اُفت می کند؛ مثلا ورزشکار ورزش نمی کند، کارمند کم کار می کند، پزشک سر کار نمی رود، خانه دار غذا درست نمی کند، مادر به فرزند خود نمی رسد و ... اُفت عملکرد شدید ایجاد می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha