رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه کمبود دارو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بالا رفتن حجم کار داروخانه های دولتی و دانشگاهی نشان از اختلال و نارسایی در سیستم توزیع دارو دارد.

دکتر سید حمید خویی، در گفتگو با مهر افزود: در هیچ کجای دنیا توزیع داروهای خاص و اختصاصی در تمامی داروخانه ها صورت نمی گیرد و برای این کار از مراکز معین و تحت کنترل استفاده می شود.

وی در ارتباط با سهم بالای داروخانه های دولتی از توزیع دارو، گفت: یکی از حقوق اساسی مردم برخورداری از سلامت است که این وظیفه بر عهده دولت است و لذا نمی توان این مسئولت را به بخش خصوصی سپرد. تنها می توان آنها را مشارکت داد و سهیم ساخت.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با عنوان این مطلب که داروخانه های خصوصی نیز حاضر نمی شوند توزیع برخی داروهای خاص که قیمت بالایی دارد را بر عهده بگیرند، افزود: توزیع داروهایی که گران قیمت است هیچ وقت برای داروخانه خصوصی مقرون به صرفه نیست. چون معلوم نیست که بیماران از وجود چنین داروهایی در داروخانه های خصوصی مطلع باشند، در نتیجه سرمایه داروخانه راکد می ماند.

خویی با تاکید بر اینکه امکان توزیع عمومی داروهای خاص وجود ندارد، افزود: اینکه بخش خصوصی سهمی در توزیع این قبیل داروها ندارد، به این معنا نیست که حتما داروخانه های دولتی عهده دار این مسئولیت شوند. بلکه باید این کار در مراکز معین که می تواند شامل بخش خصوصی نیز شود، صورت بپذیرد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: در شرایطی که کمبود دارو وجود دارد، طبیعی است که اگر توزیع عمومی صورت بگیرد، امکان دسترسی مردم به دارو کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمبود دارو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بالا رفتن حجم کار داروخانه های دولتی و دانشگاهی نشان از اختلال و نارسایی در سیستم توزیع دارو دارد.

خویی در خصوص ادعای مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر عدم کمبود دارو در کشور، طرح این موضوع را یک "شوخی تلخ" عنوان کرد و افزود: وقتی معاون داروی وزارت بهداشت می گوید که یک قلم دارو در داروخانه ای هست و جای دیگر نیست، معنایی جز کمبود ندارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha