جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 82880
سلامت نیوز:‌ یک متخصص خون و انکولوژی با اشاره به اینکه کاربرد و استفاده از خون در ایران در وضعیت بدی قرار دارد، گفت: علاوه بر عدم کاربرد صحیح خون، پزشکان از اطلاعات لازم در خصوص استفاده و بکارگیری خون از اطلاعات بسیار اندکی برخوردار هستند، بنابراین آموزش در این زمینه باید به صورت تخصصی صورت گیرد.

دکتر علی خدابنده در گفت وگو با ایسنا ، در خصوص عدم استقبال زنان از اهدای خون، اظهار داشت: فرهنگ سازی و تبلیغات مثبت و سازنده از سوی مسوولین در جهت استقبال زنان از اهدای خون بسیار کم است. سازمان انتقال خون از بودجه کافی به منظور تولید و بهره برداری از تبلیغات در این خصوص برخوردار نیست.

این متخصص خون و انکولوژی با بیان اینکه سازمان انتقال خون بیشترعام المنفعه است، افزود: دولت باید براساس یک برنامه منطقی بودجه لازم را در خصوص تبلیغات به منظور استقبال بیشتر افراد جامعه از اهدای خون به سازمان انتقال خون اختصاص دهد، اما متاسفانه اقدام چندانی از سوی مسوولین رده بالای نظام در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه، تصریح کرد: در سال‌های 1356 و 57 شاهد استقبال وسیع و گسترده مردم برای اهدای خون بودیم، اما متاسفانه در سالهای گذشته نبود تبلیغات مثبت و تاثیرگذار از طریق رسانه‌ها موجب کاستن میزان رغبت و تمایل مردم در زمینه اهدای خون شده است. از طرف دیگر انجام کارهای تبلیغاتی از سوی صدا و سیما یا هر سازمان دیگری نیاز به بودجه دارد که در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود.

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به موانع پیشرو زنان برای اهدای خون اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش وزن، کم خونی، نرمال نبودن میزان هموگلوبین خون زنان، رد شدن زنان جهت اهدای خون به دلیل شرایط نامناسب جسمی و از همه مهم تر قرار گرفتن پایگاه‌های انتقال خون در مکان‌هایی همچون سرچهارراه‌ها از موانع اصلی برای اهدای خون زنان است که این به معنای عدم استقبال زنان از دادن خون نیست، بلکه در بسیاری از موارد زنان در این زمینه و در تمامی عرصه ها پیشتاز بودند.

دکتر خدابنده با اشاره به اینکه کاربرد و استفاده از خون در ایران در وضعیت بدی قرار دارد، افزود: علاوه بر عدم کاربرد صحیح خون، پزشکان در خصوص استفاده و بکارگیری خون از اطلاعات بسیار اندکی برخوردار هستند، بنابراین آموزش در این زمینه باید به صورت تخصصی صورت گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه پروسه انتقال خون یک رشته تخصصی است، اما متاسفانه در این زمینه هیچ گونه رشته تخصصی در دانشگاه‌ها به منظور آموزش و تربیت بهتر متخصصین وجود ندارد، توصیه کرد: فرهنگ سازی و آموزش افراد به منظور استقبال از اهدای خون و افزایش تبلیغات تاثیرگذار از جانب مسوولین از راهکارهای مهم به منظور گسترش فرهنگ انتقال خون از سوی مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha