سلامت نیوز: دبیر انجمن حمایت از بهداشت و سلامت روان جامعه گفت: رضایت اجتماعی تاثیر معناداری بر رفتارهای جمعی از جمله رفتارهای ترافیكی شهروندان دارد و اصولاً این موضوع یكی از خصوصیت‌های جوامع ایده‌آل و توسعه یافته محسوب می شود و رضایت‌ اجتماعی زمانی حاصل می‌شود كه هر یک از اعضای جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خویش مسئول بدانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر ناصر قاسمزاد افزود: فعالیت فیزیكی، فعالیت ‌روانی و فعالیت اجتماعی، سه بُعد مهم سلامت اجتماعی هستند كه منجر به رضایت اجتماعی می‌شوند و در برنامه‌ریزی‌های كلان شهری و ملی باید شاهد افزایش كیفیت زندگی شهروندان در تمام ابعاد باشیم.

وی با اشاره به اینكه جامعه ما به عنوان جامعه‌ای جوان نیازمند توجه خاص مسئولان شهری و ملی برای پاسخگویی به نیازهای جوانان است، اظهار كرد: با توجه به جایگاه والای جوانان در جوامع انسانی به ویژه جامعه اسلامی ما، آسیب‌شناسی مسائل قشر جوان و اقدام در جهت رفع مشكلات آنها از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

قاسمزاد با بیان اینكه پاسخگویی مناسب به این نیازها می‌تواند در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی كه مصداق آن را در رفتارهای ترافیكی بخشی از جوانان شاهد هستیم می تواند به میزان چشمگیری مؤثر باشد، تصریح كرد: در این میان آموزش به جوانان در حوزه‌های اجتماعی همچون ترافیك تأثیر دارد، هر چند الگوهای تربیتی انسان از دوران كودكی شكل می‌گیرد و آموزش در سنین پایین تر، موثرتر است.

وی عواملی همچون وضعیت اقتصادی را در میزان رضایت جامعه و نیز رفتارهای اجتماعی افراد جامعه بسیار موثر دانست و اضافه كرد: بدون تردید ناتوانی شهروندان در پاسخگویی به بخشی از نیازهای معیشتی خود و خانواده‌شان كه زندگی فردی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بروز برخی رفتارهای ترافیكی می‌تواند موثر باشد.

قاسمزاد رفتارهای ترافیکی را شاخص سلامت روانی جامعه دانست و گفت: توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی به نیازهای معیشتی خانواده‌ها باعث افزایش ضریب ایمنی در رفتارهای اجتماعی از جمله رفتارهای ترافیكی می گردد و از این رو برخورداری از استانداردهای رایج جهانی در زندگی اجتماعی، حق مسلم شهروندان محسوب می‌شود.

وی با تاكید بر تاثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیكی، افزود: شكاف بین آرزوهای نه چندان بزرگ و وضعیت عینی افراد در جایگاه‌ اجتماعی كه در آن قرار دارند به ویژه هنگامی كه این فرد در سنین جوانی قرار دارد، باعث كاهش رضایت‌ از شرایط موجود و در نتیجه افزایش احتمال بروز رفتارهای خشن می¬شود كه نمونه‌هایی از آن را هر روز در رفتارهای ترافیكی می¬توانیم مشاهده ‌كنیم.

قاسمزاد شادی و نشاط را از دیگر عوامل اساسی برای تامین رضایت اجتماعی بر شمرد و تاكید كرد: فرهنگ شادی و نشاط را باید در سطح جامعه توسعه و تعمیم داد، چرا كه جوامع شاد از ظرفیت بالایی برای مقابله با خشم و رفتارهای خشن برخوردارند و بر عكس در جوامع نا شاد مردم در رفتارهای اجتماعی خود غمگین و در رفتارهای ترافیكی خویش خشمگین هستند و نحوه رانندگی آنها پر خطر است.

این مدرس روان‌شناسی در پایان وجود جامعه‌ای شاداب، با نشاط و پویا را برای افزایش رضایت اجتماعی مورد تاكید قرار داد و خاطرنشان كرد: همه مسئولان در قبال توسعه جامعه خویش در تمامی سطوح از طریق افزایش میزان رضایت اجتماعی افراد جامعه مسئولیت دارند و بدون تردید مردمی كه از زندگی خود رضایت دارند، كمتر مرتكب خطا شده و کمتر مبادرت به انجام رفتارهای پر خطر می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha