جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی گفت: بر خلاف ذهنیت جامعه، قلیان جنبه اعتیادزایی بالا و عوارض سمی بیش‌تری نسبت به سیگار دارد و راهی به سوی سیگاری شدن افراد است.

دکتر سیدحمید برسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قلیان از زمان صفویه به ایران وارد شد و این تصور از قرن 16 میلادی وجود داشت که گذشتن دود قلیان از محفظه آب موجب بی‌ضرر شدن آن می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این ذهنیت جامعه که قلیان خواص سمی کم‌تری دارد موجب گسترش مصرف آن در بین نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها در پارک‌ها و امکان عمومی از قبیل قهوه‌خانه‌ها شده است.

برسی با بیان این‌ که قلیان حدود 400 نوع ماده سمی دارد، گفت: مصرف یک وعده قلیان معادل مصرف یک پاکت سیگار بوده و دود بیشتری (20 تا 40 برابر بیشتر) نسبت به سیگار ایجاد می‌کند. مصرف یک نخ سیگار، 500 سی سی دود تولید می‌کند در صورتی که یک نوبت مصرف قلیان 10 تا 20 لیتر دود ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: قلیان 10 برابر مونوکسیدکربن بیش‌تری نسبت به سیگار دارد و فلزات سنگین ناشی از احتراق زغال و مواد تشکیل دهنده قلیان نیز بیش‌تر است.

وی گفت: سرطان‌های ریه، لب و دهان، حنجره و مری، لوزالمعده و کبد و سرطان‌های روده بزرگ وابسته به سیگار هستند. همچنین سیگار موجب افزایش زخم‌های گوارش و افزایش ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری) می‌شود با همه این موارد باید توجه داشت که قلیان 7 برابر عوارض بیش‌تری نسبت به سیگار دارد و موجب کاهش حجم تنفسی نیز می‌شود.

برسی عنوان کرد: فرآورده‌های تنباکو از جمله قلیان می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های برونشیت مزمن و آمفیزم در افراد شود که با نام بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) شناخته می‌شود.

وی افزود: اسانس‌های میوه‌ای که به تازگی به تنباکو افزوده شده نیز موجب آلرژی، سرفه، حساسیت بینی و آسم می‌شود. همچنین قلیان می‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب در دستگاه تنفسی باشد و موجب شیوع بیماری قلبی و فشار خون نیز می‌شود.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی ادامه داد: مصرف اشتراکی قلیان فوق‌العاده خطرناک است این نوع مصرف موجب افزایش احتمال ابتلا به سل، ویروس تبخال و بیماری هپاتیت می‌شود و همچنین مشکلات و آسیب دندانی و تحلیل استخوان‌های دندان را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: مصرف قلیان موجب بالا رفتن شانس ناباروری در هر دو جنس می‌شود و همچنین مصرف آن در زنان باردار عوارضی از قبیل وزن پایین جنین در زمان تولد و افزایش خطر مرگ و میر نوزدان را در پی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره عوارض دیگر قلیان گفت: مصرف قلیان در افراد موجب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری سینوزیت، ایجاد سرفه بی‌دلیل، خلط بیش از حد و ابتلا به عفونت‌های تنفسی می‌شود.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی توصیه کرد: در سطح اماکن عمومی باید مبارزه‌ای گسترده توسط بافت‌های فرهنگی جامعه و دست‌اندرکاران شهرداری انجام شده و مصرف قلیان در اماکن عمومی و حداقل در پارک‌ها کنترل شود تا از مصرف بیشتر آن جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: همچنین افرادی که قلیان مصرف می‌کنند باید بدانند این نوع ماده دخانی به هیچ وجه ضرر کم‌تری ندارد بلکه آسیب آن از ضرر سیگار هم بالاتر است. خانوده‌ها نیز باید از مصرف قلیان توسط فرزندان خود جلوگیری کنند و کنترل بیشتری بر روی فرزندان خود داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha